Guess Who (2005)

Regie: Kevin Rodney Sullivan | 106 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Bernie Mac, Ashton Kutcher, Zoe Saldana, Judith Scott, Hal Williams, Kellee Stewart, Robert Curtis-Brown, RonReaco Lee

‘Meet the Parents’ goes interracial? ‘Guess Who’ lijkt de mosterd te halen waar iedereen hem zou kunnen vinden. In de openingsminuten van de film bekruipt je het idee dat je hier naar een regelrechte kloon van de succesformule met Ben Stiller en Robert de Niro zit te kijken. Een feelgood-imitatie, welteverstaan, want Ashton Kutcher-Moore is niet van plan de schoonmoeders onder ons op de kast te jagen – wat Stiller nog wel zou lukken in deze rom-com met een bite. Hij is er gewoon te knap voor.

Het is Ashton’s filmschoonvader die het moet ontgelden en ook hier in een aardige rol: Bernie Mac kan zich best meten met een De Niro in ‘Meet the Parents’. Goed nagedaan is nog geen kans gemist en in de loop van ‘Guess Who’ valt er ook wel wat te lachen, met name wanneer Simon door de vader en opa (Hal Williams) van zijn aanstaande wordt uitgelokt racistische moppen te vertellen. Toch overkomt je het ongemakkelijke gevoel dat een romantische komedie in deze vorm zich niet zo makkelijk laat combineren met een maatschappijkritisch thema. Kutcher lijkt er te licht voor en wordt compleet overspeeld door Mac, die de terechte ster is van deze film. Af en toe slaagt Kevin Rodney Sullivan erin de stroeve verhoudingen tussen blanke zoon en zwarte vader goed voor het voetlicht te brengen, maar de oppervlakkige Kutcher is de spelbreker. Het raciale thema wordt daarnaast regelmatig overstemd door het romantische gedreutel rond liefde en opoffering versus vooroordelen, terwijl je aan het eind nog niet weet wat je met Simon in huis haalt als schoonzoon.

De dames (o.a. Saldana; Judith Scott als schoonmoeder) drentelen er wat wuft omheen, uitmondend in een clichématige ‘sister act’, waarbij de kwaliteit van Simon’s kontje zorgvuldig wordt afgewogen tegen zijn betrouwbaarheid. Origineler is de manier waarop machismo in de Afro-Amerikaanse gemeenschap wordt aangepakt. Mac schittert en ook ondersteunende acteurs als Williams doen een duit in het zakje. ‘Guess Who’ laat je dientengevolge met gemengde gevoelens achter. Het verdient lof dat de raciale verhoudingen uit ‘Guess Who’s Coming To Dinner’ – waarop deze film is gebaseerd – worden omgedraaid en Kutcher zich in de schaduw laat stellen, maar of blank en zwart elkaar door de romantiek van ‘Guess Who’ laten inspireren tot grootse gemeenschappelijke daden is de vraag. Het blijft feelgoodentertainment voor de Amerikaanse thuismarkt.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 9 juni 2005