Guns Akimbo (2019)

Recensie Guns Akimbo CinemagazineRegie: Jason Lei Howden | 95 minuten | actie, komedie | Acteurs: Daniel Radcliffe, Samara Weaving, Rhys Darby, Ned Dennehy, Natasha Liu Bordizzo, Mark Rowley, Grant Bowler, Hanako Footman, Josh Robert Thompson, Set Sjöstrand, Milo Cawthorne, Edwin Wright, Jacqueline Lee Geurts, Colin Moy, Racheal Ofori, Jack Riddiford, Bella Padden, Aaron Jackson, Richard Knowles

De plot is overbekend. In een niet te verre toekomst organiseert entertainmentbureau Skizm dodelijke gevechten tussen telkens twee deelnemers. De baas van Skizm is een getatoeëerde psychopaat, omringd door een bende gewelddadige halvegaren. De gevechten spelen zich af in een ongenoemde Amerikaanse stad, waarbij miljoenen internetbezoekers de actie meebeleven. Camera’s en drones volgen de zwaarbewapende spelers, zodat bezoekers kunnen genieten van iedere kill.

Het is in deze setting dat de actiekomedie ‘Guns Akimbo’ zich afspeelt. We maken kennis met de succesvolste speler, ene Nix, en we leren de jonge computertechnicus Miles kennen. In zijn vrije tijd volgt Miles de vechtpartijen op internet, waarbij hij giftig commentaar levert op medekijkers en makers. Da’s niet zo slim. Op een dag wordt Miles door de bende van Skizm overvallen en k.o. geslagen. Wanneer hij wakker wordt heeft hij niet alleen pijn in zijn hoofd maar ook zijn handen voelen wat vreemd aan. Ergste van alles, om te blijven leven moet hij een gevecht aangaan met moordmachine Nix.

Het levert een vlotte film op die bolstaat van de lompe actie. De ene schietpartij is nog niet voorbij of de volgende begint alweer. Het bloed spettert alle kanten op en een body count is zinloos. We beleven dit alles met de voiceover van Miles. Die zit vol droge zelfspot, een beetje in de geest van ‘Deadpool’. Net als in ‘Deadpool’ rekt ‘Guns Akimbo’ de grenzen van het genre op en is ironie nooit ver weg. Die humor maakt het cartooneske botte geweld meteen beter te behappen.

Hoe leuk ‘Guns Akimbo’ ook is, een topper gaan we er niet in ontdekken. De humor is vaak flauw en de grens tussen vermakelijke actie en ongemakkelijk sadisme wordt soms overschreden. Het verhaal zelf is vlotjes maar voorspelbaar. Bovendien is de boodschap van de film, dat kijkers naar grof geweld medeschuldig zijn aan dat geweld, een beetje goedkoop en in dit geval ook ongepast.

Wie wil zien hoe je deze boodschap wél verpakt, verwijzen we naar de allereerste aflevering van ‘Black Mirror’. Wie wil ontdekken hoe je een genre net iets slimmer kunt oprekken, verwijzen we naar de Deadpoolfilms. Maar voor je wekelijkse portie opgewekt lomp vermaak kun je prima terecht bij ‘Guns Akimbo’.

Bioscooprelease: 5 maart 2020
VOD-release: 20 maart 2020 (Pathé Thuis)
DVD-release: 7 mei 2020