H4Z4RD (2022)

Regie: Jonas Govaerts | 87 minuten | komedie, actie | Acteurs: Dimitri Vegas, Jennifer Heylen, Jeroen Perceval, Monic Hendrickx, Frank Lammers, Tom Vermeir, Emilie De Roo, Gene Bervoets, Mila Rooms

Met de profetische woorden ‘gewoon een toureke doen’ waarschuwt Lea (Jennifer Heylen) haar vriend Noah (Dimitri Vegas). Ze blijken extreem accuraat te zijn, want deze film kan omschreven worden als een intense tour. Met de allure van ‘Drive’, ‘Collateral’ en ‘Need for Speed’ weet de Belgische regisseur Jonas Govaert met ‘H4Z4RD’ zijn publiek een visueel spektakel van nog geen 90 minuten voor te schotelen.

De film ‘H4Z4RD’ vertelt het verhaal van Noah, een chauffeur, of ‘driver’ zoals hij verkiest, in Antwerpen anno 2022. Zijn grote liefde is een gepimpte Lexus met kenteken H4Z4RD, waarmee hij door de stad aan de Schelde trekt en hit and runs uitvoert. De auto is echter niet de enige significante andere in zijn leven, er zijn ook Lea en hun dochtertje Zita (Mila Rooms). Noahs neef Carlos (Jeroen Perceval) biedt hem een ‘jobke’ aan dat op het eerste gezicht makkelijk lijkt en snel geld zal opleveren. Dit blijkt echter niet het geval te zijn en Noah, Carlos en de Lexus moeten racen tegen de tijd met Antwerpen als hun circuit, om ervoor te zorgen dat alles terug in orde komt.

‘H4Z4RD’ verveelt geen moment en is zeer vermakelijk. De film duurt uiteindelijk maar 87 minuten en die vliegen zo voorbij. Het tempo blijft behouden dankzij een goede combinatie van flitsend monteerwerk, passende muziek en plottwists. Letterlijk en figuurlijk weet Jonas Govaert om elke hoek weer een verrassing uit zijn mouw te schudden waardoor hij de aandacht van de kijker kan vasthouden. De muziek kan niet anders beschreven worden dan ‘johnny muziek’ en past perfect in de film en bij de karakters van Noah en Carlos. Enkele bekende titels als ‘Darude Sandstorm’, ‘Universal Nation’ en ‘Virtual Zone’ passeren de revue. De rapkunsten van Jeroen Perceval in deze film verdienen zeker een vermelding. Met zijn nummertje ‘Alles is Wifi’ zal Perceval hoogstwaarschijnlijk geen prijzen winnen, maar hij weet in ieder geval het publiek te amuseren of shockeren.

Jonas Govaerts heeft een interessant ensemble samengebracht voor zijn film. Dimitri Vegas doet wat er van hem verwacht wordt en legt een koelbloedige prestatie neer die overtuigend overkomt. Frank Lammers’ personage, Kludde, komt nog geen 10 minuten voor en slaagt er in met enkele straffe oneliners een absolute meerwaarde te zijn. Het zijn uiteindelijk een lispelende Jeroen Perceval – die zo over de top is – en een niet op haar mond gevallen Jennifer Heylen die de show stelen.

Het is niet de eerste keer dat Antwerpen op het grote scherm voorkomt, denk bijvoorbeeld aan ‘Zaman’. In ‘H4Z4RD’ rijd je aan een hoog tempo voorbij bekende trekpleisters zoals het Mechelseplein, Park Spoor Noord en de Kaaien. Zelfs de voetgangerstunnel weet niet te ontsnappen aan de auto van Dimitri Vegas – wat ongetwijfeld een primeur moet zijn. De aandachtige kijker zal op de achtergrond leuke easter eggs spotten die de film meer charme geven, waaronder een satirische verkiezingsposter van de op dat moment zittende burgemeester van Antwerpen en een boksmatch met een niet zo subtiele verwijzing naar een andere politicus.

Je moet ‘H4Z4RD’ gewoon over je heen laten komen. De film is een simpel en origineel recept dat werkt, waardoor je geregeld op de rand van je stoel gaat zitten. Strak regiewerk en een nog strakkere montage, samen met een dikke laag humor, zorgen ervoor dat de film even zal nazinderen. Het is een hevige en luide rit die alle remmen los gooit en waar je absoluut geen spijt van gaat krijgen!

Nick Majchrowicz