Haan…maine bhi pyaar kiya (2002)

Regie: Dharamesh Darshan |175 minuten | drama, romantiek, musical |  Acteurs: Akshay Kumar, Karisma Kapoor, Abhishek Bachchan, Kader Khan, Himani Shivpuri, Shakti Kapoor, Navneet Nishan, Mohnish Bahl, Supriya Karnik, Sophiya Haque, Shweta Menon, Upasna Singh, Dolly Bindra, Razak Khan, Simone Singh

Pooja (Karisma Kapoor) heeft een wens: een goede baan vinden zodat ze op haar eigen benen kan staan. Een man die voor haar zorgt hoeft ze niet. Sterker nog: zij vindt dat mannen de vrouwen in de weg staan bij het achternajagen van hun dromen! Daarom haalt ze alles uit de kast om de baan als executive manager te krijgen bij een bedrijf. Op een slinkse manier maakt ze de andere sollicitant wijs dat zij de dochter is van de grote baas. De arme Shiv (Abhishek Bachchan)gelooft deze jonge vrouw met de grote bambi ogen en vertrekt in het geloof dat zij hem zal aanbevelen bij ‘papa’. Later krijgt hij toch een functie bij dat bedrijf en komt hij erachter dat zij toen gelogen heeft. Maar het lukt hem niet om boos te zijn. Want tijdens de confrontatie met Pooja realiseert hij zich plotseling dat zij de ware is voor hem. Ontzettend onrealistische wending, maar goed, dat hoort bij Bollywoodfilms. Pooja geeft haar baan op en wordt huisvrouw. Gelukkig en verliefd vertrekken ze naar Zwitserland voor een verlate huwelijksreis. Shiv ontmoet tijdens de film steeds meisjes die hij kende op school, tot grote ergernis van de nogal jaloerse Pooja. Zo ook in Zwitserland. Daar gaat het wel verder dan alleen maar bijkletsen. In een hut op een berg, ver weg van de hotelkamer van zijn vrouw, gaat hij vreemd. Dit wordt allemaal ontrafeld op de dag dat Pooja en Shiv naar huis zullen gaan. Zonder dat de oude studiegenoot en Shiv het in de gaten hebben, hoort Pooja hun hele gesprek over die ene nacht in dat hutje…

Pooja d’r leven valt in duizend stukjes. De man voor wie ze haar carrière had opgegeven vergat in één moment zijn huwelijksbeloftes. Deze zonde kan ze hem niet vergeven. Met een gebroken hart verlaat ze Shiv en vertrekt ze naar Mumbai, vastbesloten om een nieuw leven op te bouwen en haar oude leven achter zich te laten. Wanneer de secretaresse van de knappe filmster Raj Malhotra (Akshay Kumar) vertrekt, krijgt Pooja de kans om zichzelf te bewijzen. Het is natuurlijk erg voorspelbaar dat Raj verliefd wordt op de hard werkende meid met de treurige blik in haar ogen. Zij zegt ja als hij haar ten huwelijk vraagt. Maar wil ze dit wel echt? Er wordt een klein verlovingsfeest gehouden in een hotel voor het paar. Raad drie keer wie er als manager werkt voor dat hotel… Drama, drama en nog eens drama. De verwijten komen weer naar boven. En Raj weet van niets. Hij vraagt zelfs aan Shiv of hij hun bruiloftdecoraties wil bezorgen. Het is ook tijdens de bruiloft, dat alle feiten op tafel komen en de drie een finale keuze moeten maken.

Bollywoodfilms hebben de reputatie dat de acteurs overdreven of slecht acteren, dat alles wordt onderbroken door belachelijke musicalscènes en dat een Bollywoodfilm langer dan twee uur duurt. Dit is inderdaad allemaal waar. Maar dat betekent niet dat een film als deze ronduit slecht is. Elke Bollywoodfilm vertelt een verhaal. De muziekscènes brengen het verhaal verder en werken in veel gevallen als een substituut voor de sexscènes wij van Hollywood gewend zijn. Het resultaat: sensuele liefdesliederen in een prachtige omgeving waar de insinuatie van de teksten de kijker verleidt. Geen platte naaktscènes met kreunende actrices en krakende bedden. Wie heeft dat nodig als je een romantisch lied kan beluisteren en weg kan dromen in de wereld van twee geliefden?

Martina Aronsson