Hable con ella – Talk to her (2002)

Regie: Pedro Almodóvar | 112 minuten | drama | Acteurs: Javier Cámara, Darío Grandinetti, Leonor Watling, Rosario Flores, Geraldine Chaplin, Mariola Fuentes, Pina Bausch, Caetano Veloso, Roberto Álvarez, Elena Anaya, Lola Dueñas, Adolfo Fernández, Ana Fernández, Chus Lampreave, Loles León

‘Hable con ella’ is een bijzondere film, gemaakt door een regisseur die houdt van verhalen vertellen. Vrouwen spelen altijd een grote rol in zijn films en het bijzondere van deze film is dat de vrouwen in déze film eigenlijk niets zeggen, ze liggen immers in coma. Gelukkig wordt de mogelijkheid van flashbacks gebruikt om hun levensverhaal te vertellen, zij het door de ogen van hun minnaars.

‘Hable con ella’ begint met een scène waarin we de twee mannen in een schouwburg in Madrid naast elkaar zien zitten. Zij bekijken de balletvoorstelling Café Muller van de Duitse choreograaf Pina Bausch. Twee vrouwen dansen met hun ogen dicht door een café, terwijl een man probeert meubels aan de kant te zetten, zodat zij hier niet tegenaan botsen. Een film kan niet op een meer symbolische manier beginnen.

Daarna komt het verhaal van Lydia, een vrouwelijke toreador aan bod. Zij ontmoet de journalist Marco, die een artikel over haar wil schrijven. Als hij haar op een avond thuis brengt, redt hij haar van een slang in haar huis en stijgt daarmee in haar achting. De relatie verdiept zich snel, al is Lydia nog niet helemaal over haar vorige relatie heen en ook nog eens jaloers op de vroegere relatie van Marco. Op een dag wordt Lydia echter aangevallen door een stier en zij raakt in coma. Als Marco haar in het ziekenhuis bezoekt, ontmoet hij Benigno. Deze laatste herkent hem, omdat Marco’s ontroering tijdens de balletvoorstelling veel indruk op hem heeft gemaakt. Benigno blijkt te zorgen voor een coma-patiente genaamd Alicia. De twee mannen raken bevriend en leren elkaars levensverhaal kennen, daarmee de kijker ook een blik gunnend in het verleden van de hoofdpersonen. Benigno blijkt twintig jaar voor zijn moeder gezorgd te hebben, en daarop aansluitend kwam Alicia in zijn leven. Zij ligt al vier jaar in coma en de kans dat zij nog wakker wordt is klein. Toch wijdt Benigno zijn leven aan het verzorgen van haar, hij wast haar, knipt haar haar, vertelt verhalen en gaat naar stomme films, omdat zij daar zo van houdt.

Tijdens een zeven minuten durende vertoning van zo’n stomme film, de erotische – en door Almodóvar bedachte – film “The Shrinking Lover”, vindt het meest cruciale moment van de film plaats. Wat dat is wordt pas later duidelijk. De stomme film gaat over een stel wetenschappers, die een drankje hebben ontwikkeld om mensen te laten krimpen. De mannelijke wetenschapper neemt het drankje in en het project is geslaagd. De vrouwelijke wetenschapper neemt haar assistent overal mee naar toe en als zij in slaap valt, verkent de mini-minnaar haar naakte lichaam, en verdwijnt op het eind van de film in haar vagina.

‘Hable con ella’ heeft terecht een Oscar voor beste script gewonnen, alsmede diverse andere belangrijke prijzen op filmgebied. Al is de film in het begin een beetje traag, het is absoluut de moeite waard om deze film te gaan bekijken.

Bioscooprelease: 26 september 2002