Hallo Bungalow (2015)

Regie: Anne de Clercq | 94 minuten | komedie | Acteurs: Lies Visschedijk, Evan Van der Gucht, Anne-Marie Jung, Jennifer Hoffman, Jenny Arean, Roeland Fernhout, Huub Smit, Stefan de Walle, Martijn Fischer, Tobias Kersloot, Anne-Marie Jung, Frieda Pittoors, Burt Rutteman, Jenny Arean, Marcel Zwoferink, René Groothof, Ruud Drupsteen

Vrouwen die wraak nemen; het is geen nieuw gegeven in film. Vanuit de Verenigde Staten kennen we bijvoorbeeld ‘The First Wives Club’ (1996), met diva’s Goldie Hawn, Bette Midler en Diane Keaton in de hoofdrollen, en recenter ‘The Other Woman’ (2014), waarin Cameron Diaz en Leslie Mann wraak nemen op hun overspelige geliefde. Ook in eigen land verschenen al eens films over dames die het heft in eigen hand nemen. Het bekendste voorbeeld is wellicht ‘Moordvrouwen’ (2007), de zwarte komedie van Dick Maas over drie miljonairsvrouwen die een moord beramen en in ‘Amazones’ (2004) beroven bijstandmoeders Monique van de Ven, Monic Hendrickx, Georgina Verbaan en Susan Visser een bank om hun schulden te kunnen betalen. ‘Hallo Bungalow’ (2015) is van hetzelfde laken een pak. Lies Visschedijk, Eva van de Gucht en Anne-Marie Jung spelen drie vrouwen van tegen de veertig die hun dromen nooit zagen uitkomen en uit frustratie hun nieuwe baas afpersen, met alle gevolgen van dien.

‘Hallo Bungalow’ speelt zich af op een bungalowpark met de naam ‘De Lusthove’, en ja, dat is net zo gezapig als het klinkt. De film begint met de drie vrouwen, dan nog meisjes van een jaar of zeventien, die tijdens hun rookpauze hun dromen en ambities bespreken. De wulpse Bibi (op latere leeftijd gespeeld door Anne-Marie Jung) streeft naar een carrière als zangeres. Trijntje (Eva van de Gucht) is heel wat huiselijker aangelegd en droomt van een groot gezin. En de meest snuggere van de drie, Olivia (Lies Visschedijk), wil graag gaan studeren. Hoe dan ook, alle drie menen ze het park na dit seizoen de rug toe te keren. Flash forward naar het nu. Bibi, Trijntje en Olivia zijn twintig jaar ouder en werken alle drie nog op De Lusthove. Van hun ambities is weinig uitgekomen. Het enige zingen dat Bibi doet is het parklied, en dat doet ze nog vals ook. Zou dat komen doordat ze doof aan het worden is? Trijntje is getrouwd met het vriendje dat ze twintig jaar geleden ook al had (Martijn Fischer), die echter een zware burn-out heeft. Kinderen zijn er nog niet, wat Trijntje heeft doen besluiten dan maar een kind uit het nabijgelegen asielzoekerscentrum mee naar huis te nemen. Olivia is nooit gaan studeren, maar rent zich een slag in de rondte om haar bejaarde moeder (Jenny Arean) te bedienen.

Frustraties genoeg dus voor dit drietal. Wanneer ze ontdekken dat de nieuwe parkeigenaar (Stefan de Walle) zich met duistere praktijken bezighoudt, en een kluis vol geld blijkt te hebben, verzinnen ze een plan. Zij menen namelijk dat zíj recht hebben op dat geld – of in elk geval op een deel daarvan. Gekleed in konijnenpakken – het konijn is de mascotte van het park – chanteren ze hun baas. Maar dat gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot.

‘Hallo Bungalow’, geregisseerd door Anne de Clercq en geschreven door De Clercq en Elle van Rijn, heeft een aardig uitgangspunt voor een originele zwarte komedie. Hoewel het idee van wraaknemende vrouwen zoals eerder geschreven al vaker gebruikt is in films, biedt de troosteloze omgeving van een suffig bungalowpark nieuwe mogelijkheden. Helaas vonden De Clercq en Van Rijn het nodig de plot bomvol te stoppen met allerlei weinig toevoegende nevenpersonages en secondaire verhaallijnen, waardoor de film drie kwartier nodig heeft om een beetje op gang te komen. Niet alleen zijn er de persoonlijke verhalen van de drie dames zelf, er is bijvoorbeeld ook een vriendin van vroeger (Jennifer Hoffman) die opnieuw ten tonele verschijnt en van plan is te trouwen op het park. Zij heeft ook nog eens bonje met haar zevenjarige dochter omdat de bruidegom van dienst een schuinsmarcherende geluksgoeroe (Roeland Fernhout) is. Dan hebben we nog de parkeigenaar met zijn schimmige verleden en verstandelijk beperkte zoon die er bij de haren lijkt te zijn bijgesleept. Op het park lopen ook nog twee merkwaardig uitgedost jagers rond. Niets mis met kleurrijke personages, maar in ‘Hallo Bungalow’ met zijn knotsgekke plot is het allemaal wat te veel van het goede.

Zo’n overvol plot mondt – niet geheel onverwacht – uit in een groteske finale die de plank in feite compleet misslaat. En dat geldt eigenlijk voor de film als geheel. Het is niet eenvoudig de balans te houden tussen luchtige komedie en misdaad- en actie-elementen, en de verhoudingen zijn hier scheef. Het oogt als camp, maar is te bloederig om dat stempel te dragen. Met namen als Lies Visschedijk en Stefan de Walle in de cast verwacht je meer dan wat je hier krijgt voorgeschoteld. ‘Hallo Bungalow’ is gestoeld op een leuk idee, dan is het toch jammer dat dit zo magertjes wordt uitgewerkt.

Bioscooprelease: 3 december 2015
VOD-release: 23 maart 2016
DVD- en blu-ray-release: 23 maart 2016