Halloween Ends (2022)

Recensie Halloween Ends CinemagazineRegie: David Gordon Green | 111 minuten | horror, thriller | Acteurs: Jamie Lee Curtis, Andi Matichak, James Jude Courtney, Rohan Campbell, Will Patton, Jesse C. Boyd, Michael Barbieri, Destiny Mone, Joey Harris, Marteen, Joanne Baron, Rick Moose, Michele Dawson, Keraun Harris, Kyle Richards, Michael O’Leary, Jaxon Goldenberg, Candice Rose

De afgelopen jaren is een drieluik een populaire manier geworden om filmfans aan je te binden. Na een succesvol eerste deel ben je verzekerd van bezoekers als je er twee andere delen uitstampt. So far so good. Het gaat pas mis als het verhaal dat je je kijkers voorschotelt met één deel al verteld is. Deel twee en drie zijn dan niets meer dan vullertjes zonder bestaansrecht. ‘Halloween Ends’ is daar een perfect voorbeeld van.

‘Halloween Ends’ begint een paar jaar na deel twee (‘Halloween Kills’). Nadat Michael Myers na zijn ontsnapping uit een brandend huis een compleet stadje uitmoordde, is de schurk niet meer gezien. De rust lijkt wedergekeerd en de stedelingen pakken de scherven van hun leven weer op. Ook Laurie Strode (een vermoeid uitziende Jamie Lee Curtis). Alles lijkt weer normaal te worden, totdat er tekenen zijn dat Myers terug lijkt te keren en de lijkenzakken niet meer aan te slepen zijn. Tijd voor de ultieme confrontatie tussen goed (Strode) en slecht (Myers).

Tja. Na een aardig eerste deel (‘Halloween’ uit 2018) heeft David Gordon Green de boel laten versloffen en was zijn verhaal op. ‘Halloween Kills’ uit 2021 was al overbodig, maar dankte zijn bestaansrecht nog aan een paar wrede moordpartijen die extreem goor waren voor een Hollywood-film. ‘Halloween Ends’ laat zich kijken als een leeglopende ballon. Terwijl de lucht met een piepend geluid uit het dunne schilletje verdwijnt, blijf je achter met een nare piep in je oren en kijk je naar een ongeleid projectiel. Wat is dit?

Gordon Green zet Myers op een zijspoor en pas na ruim een half uur is de gemaskerde schurk te zien. Als hij dan in beeld is, zie je geen machtig mythisch filmmonster maar een zielig aftreksel van een iconisch personage. Het is duidelijk dat de regisseur en scriptschrijvers geen idee hadden wat ze met de personages aan moesten. Strode verandert van een uitbundige vrouw in een bang vogeltje om een scène erna weer een zelfverzekerde, krachtige heldin te zijn. Ook een romance die ineens heel belangrijk moet zijn, ontstaat vanuit het niets en is ontzettend dom (een onzekere man die iedereen van zich afstoot en door pubers getreiterd wordt, wordt aanbeden door de knappe zuster van de stad. Deze dame doet er alles aan om deze vent voor zich te winnen).

‘Halloween Ends’ is één van de slechtste sequels van 2022 en dat zegt wat in een tijd waarin ook ‘Jurassic Park: Dominion’ verscheen. Het enige goede aan deze film is de soundtrack die John Carpenter met zijn zoon schreef. Daar krijgt deze film een extra ster voor.

Waardering: 1.5

Bioscooprelease: 13 oktober 2022
DVD-, blu-ray, en 4K UHD-release: 11 januari 2023