Halloween Kills (2021)

Recensie Halloween Kills CinemagazineRegie: David Gordon Green | 105 minuten | horror, thriller | Acteurs: Jamie Lee Curtis, Judy Greer, Andi Matichak, James Jude Courtney, Nick Castle, Airon Armstrong, Will Patton, Thomas Mann, Jim Cummings, Dylan Arnold, Robert Longstreet, Anthony Michael Hall, Charles Cyphers, Scott MacArthur, Michael McDonald, Ross Bacon, Kyle Richards, Nancy Stephens

In 2018 werd de ‘Halloween’ franchise voor de tigste keer gereanimeerd en dat beviel eigenlijk wel goed! De reboot had erg aandachtig naar het origineel gekeken en lijfde zelfs John Carpenter (de regisseur van het origineel uit 1978) in als componist. In de reboot draaide het om de psychische schade die Laurie Strode (Jamie Lee Curtis) opliep door toedoen van schurk Michael Myers. De film eindigde met Myers die opgesloten werd in een brandend huis. Dit vervolg, ‘Halloween Kills’, begint waar de voorganger eindigde.

Wanneer Strode uitpuft na het gevecht met de schurk, ziet ze een heel brandweerkorps uitrukken naar het huis dat ze in lichterlaaie zette. De spuitgasten willen de vlammenzee doven en dat vergroot de overlevingskansen van Myers aanzienlijk! Wat nu?

De filmtitel geeft al precies aan wat je kunt verwachten: een hoop moorden! Deze slachtpartijen worden gelukkig nogal grafisch in beeld gebracht en zijn erg intens. Helaas is hiermee het meest positieve aspect van deze film al belicht. Kort samengevat is ‘Halloween Kills’ namelijk nogal een zootje. Alles wat het eerste deel zo genietbaar maakt: het vleugje diepgang en de sterke rol van Curtis worden in deze film naar de achtergrond geschoven. De actrice is amper in beeld en alle logica is overboord gegooid.

Er wordt ineens een knokploeg gemobiliseerd wanneer Myers uit het gesticht ontsnapt blijkt te zijn. De schurk werd daar 40 jaar(!) naartoe gestuurd, maar het dorp waar hij woonde lijkt het zich als de dag van gisteren te herinneren. Bewapend met honkbalknuppels en slagersmessen gaan ze op zoek naar de moordenaar. De zorgvuldige opbouw van de eerste film wordt overboord gegooid en maakt plaats voor korte introducties van bordkartonnen personages die als slachtvee dienen. Je ontmoet een hoop koppels en jongeren die een paar minuten later bruut aan hun einde komen. Deze ‘film’ is een fragmentarisch geheel van moordpartijen waarin Curtis amper een kwartier te zien is.

Het is duidelijk dat dit het tweede deel van een drieluik is. Dit middenstuk kan niet op eigen benen staan en is zonder voorkennis onnavolgbaar vaag. Het slotstuk moet het gevecht tussen Myers en Strode tonen. In dit deel wordt daar naartoe gewerkt, maar de makers van deze film hebben niets te vertellen. Ze vullen de tijd op met moordpartijen (die wel lekker goor zijn) en meer niet. De soundtrack van Carpenter is dan ook een eenzaam hoogtepunt in deze zwaar teleurstellende film.

Bioscooprelease: 14 oktober 2021
VOD-release: 2 maart 2022
DVD-, blu-ray- en 4K UHD-release: 2 maart 2022