Hammer of the Gods (2013)

Regie: Farren Blackburn | 99 minuten | actie | Acteurs: Charlie Bewley, Clive Standen, James Cosmo, Elliot Cowan, Glynis Barber, Ivan Kaye, Michael Jibson, Guy Flanagan, Theo Barklem-Biggs, Alexandra Dowling, Finlay Robertson, Michael Lindall, Francis Magee, Anna Alfieri, Christian Carroll, Rimmer Daniel, Susan Fordham, Maria Lee Metheringham, Michael St Omer, Yina Oyewole, Gwilym Pugh, Laura Sibbick, Gary Swan, Carley Watts

Na het succes van ‘Thor’ zijn Vikingen weer helemaal hip. ‘Hammer of the Gods’ probeert mee te liften op de hype van Vikingen, rauwe actiescènes en expliciet bloedvergieten. Helaas is deze film niet erg goed en zal de doelgroep niet erg onder de indruk zijn van deze goedkoop gemaakte productie.

In ‘Hammer of the Gods’ draait het om Steinar (Charlie Bewley, bekend van zijn rol van Demitri uit onder andere ‘The Twilight Saga: Breaking Dawn – Part 2’ en ‘The Twilight Saga: New Moon’). Deze jonge Viking moet zijn verbannen broer zien terug te vinden. Het doel van deze trip is om Steinar klaar te stomen voor de troon. De softe zoon moet een bloeddorstige slager worden.

Het opzichtige gedweep met de ‘Twilight’ faam van Bewley geeft al aan dat de marketingafdeling vrij onzeker was over de promotie. Twi-hards zullen deze film veel te gewelddadig vinden, want de bloedspetters vliegen in het rond. Fans van actiefilms zullen het verhaalverloop te traag vinden en de hoofdrolspelers te zwak. Bewley is geen Stallone of Statham. Hij oogt nergens indrukwekkend. Het acteerwerk is saai en de personages inwisselbaar. De productie ook goedkoop. De personages worden met hun naam en stilstaand beeld gepresenteerd. In het begin van de film zijn de hoofdpersonages in gevecht met rivaliserende stammen. Na elk rake klap, staat het beeld stil; en wordt de naam van het personage in beeld gebracht. Het oogt als een tv-serie.

Het is duidelijk niet de bedoeling geweest om iets moois neer te zetten, maar om snel wat geld bij elkaar te harken. Dit is een liefdeloos product en het is zonde dat er geld, energie en mankracht in is geïnvesteerd. Dat er zo opzichtig op de naam van Bewley wordt gesteund, geeft al aan dat het hier om een ondermaatse film gaat. De acteur in kwestie heeft amper naam gemaakt. Het is dat hij in ‘Twilight’ zat, want anders was deze dvd niet eens uitgebracht. De rest van de cast breekt ook geen potten. De inwisselbare personages, slappe soundtrack en saaie cameravoering doen deze film ook geen goed. Een paar grappen had deze productie ook geen kwaad gedaan, maar daar is dus ook geen sprake van. ‘Hammer of the Gods’ is bestemd voor de budgetbak.

‘Hammer of the Gods’ verschijnt donderdag 26 september 2013 op DVD en blu-ray.