Hampi (2016)

Recensie Hampi CinemagazineRegie: Pim Algoed | 22 minuten | komedie, korte film | Acteurs: Jan Bijvoet, Günther Lesage, Arno Moens, Max Pairon, Peter Van den Begin, Sarah Vandeursen

Vlaamse filmmaker Pim Algoed heeft iets met opvallende filmtitels, zo lijkt het. Neem nou zijn debuut ‘Tanguy’s Unifying Theory of Life’ (2007). Of opvolger ‘How to Enrich Yourself by Driving Women Into Emotional and Financial Bankruptcy’ (2009). Stukken korter, maar minstens zo intrigerend is ‘Hampi’, de titel van zijn kortfilm uit 2016.

Voor wie niet weet wat Hampi is: het is een dorpje in India, gelegen in een prachtige omgeving. Vroeger was hier de hoofdstad van het Vijayanagar rijk, en de talloze ruïnes en overgebleven tempels herinneren nog aan die tijd. Door UNESCO is de plek tot werelderfgoed verklaard. En in India speelt zich ook het begin van ‘Hampi’ af. We zien het bekende hoofd van Jan Bijvoet als goeroe, leiding gevend over een groep jonge mensen. De jonge Thomas (Max Pairon) gaat met hem in gesprek en dan blijkt dat het van twee kanten niet zo lekker loopt. Thomas heeft niet het idee dat hij gevonden heeft wat hij zoekt bij deze spirituele reis, en de goeroe dringt er op aan dat Thomas dan maar naar huis moet gaan. Hij heeft immers ook al een tijdje geen kost en inwoning betaald.

Na deze anders-dan-anders verlopende start ontmoeten we de familie van Thomas, wanneer deze contact legt met de thuisbasis. Thomas’ vader (Peter Van den Begin) is verheugd dat zijn zoon weer terugkeert naar België, maar de rest van de familie, met name jongste zoon Simon (Arno Moens) ziet de terugkomst van zijn broer met lede ogen aan. En dat kan natuurlijk niet goed gaan.

‘Hampi’ is een ietwat gekke korte film. Er zijn rare situaties, waaruit je concludeert dat dit gezin wel heel prototype ‘disfunctioneel’ is. Niet alle verhoudingen zijn direct duidelijk, dus om te weten hoe de vork nu precies in de steel zit, moet je blijven kijken. Moeilijk is dat niet, want de acteurs maken er een geloofwaardig geheel van, ondanks dat ze net wat anders reageren dan je zou verwachten. De vraag rijst wel wat Algoed nu eigenlijk wil met deze film en een antwoord daarop krijg je niet. Als je die doelloosheid vervelend vindt, is ‘Hampi’ geen film voor jou.

DVD- en blu-ray-release: 17 oktober 2017 (DVD/blu-ray-box Selected Shorts #23 – De Beste Vlaamse Kortfilms)