Hannah (2017)
Regie: Andrea Pallaoro | 95 minuten | drama | Acteurs: Charlotte Rampling, André Wilms, Stéphanie Van Vyve, Simon Bisschop, Jessica Fanhan, Fatou Traoré, Jean-Michel Balthazar, Gaspard Savini, Julien Vargas, Luca Avallone, Miriam Fauci, Ambra Mattioli, Mathilde Rault, Thomas Demarez, Andrea Mirisola
De oude Hannah leidt op het oog een vredig leven. Zij werkt als schoonmaakster bij een rijk gezin, in haar vrije tijd doet zij aan toneel. Maar dan verdwijnt Hannah’s echtgenoot naar de gevangenis voor een misdaad die hij zelf ontkent te hebben gepleegd. Alleen in haar grote huis moet Hannah in het reine komen met gevoelens van schuld, twijfel en eenzaamheid.
De internationale co-productie ‘Hannah’ vertelt hoe het verder gaat met deze ongelukkige vrouw. De film bestaat voor het overgrote deel uit alledaagse handelingen. Hannah die een raam wast, baantjes trekt in een zwembad, een plant tot leven probeert te wekken, een rit maakt met de metro, een ei bakt, een glas water drinkt. Buiten dit alledaagse zien we enkele scènes met wat meer betekenis, zoals Hannah’s bezoekjes aan de gevangenis en haar oefeningen bij de toneelgroep.
De makers van Hannah gingen waarschijnlijk uit van twee verkeerde veronderstellingen. Ze dachten dat alledaagse handelingen vanzelf boeiend worden wanneer een getormenteerd persoon ze verricht. Dat klopt niet. We zien dat Hannah het lastig heeft, maar dat maakt de handelingen er niet dramatischer op. Bovendien gaat het om een langdurig, ingesleten lijden. Voordat haar echtgenoot naar de gevangenis ging, moet daar een lange lijdensweg van onderzoek en rechtsgang aan vooraf zijn gegaan.
De tweede verkeerde veronderstelling is dat een groot actrice als Charlotte Rampling een personage als Hannah vanzelf boeiend maakt. Ook dat klopt niet. Er zit absoluut geen ontwikkeling in het lijden van Hannah, iets wat je Rampling niet kunt verwijten maar wel de schrijvers. Het stilstaande lijden van Hannah lijkt zich beter te lenen voor andere kunstvormen (fotografie, schilderkunst, muziek, poëzie) dan voor een verhalende kunstvorm als film.
Wat de film dan wel goed doet is dat hij niet verraadt wat er precies is gebeurd met Hannah’s echtgenoot. We krijgen steeds prikkelende snippers informatie, maar we komen nooit precies te weten wat we er nou van moeten denken.
Bij het schrijven van deze recensie bleek het lastig om niet elke zin te verzachten met de toevoeging ‘met alle respect’. De film is in alle opzichten een ambachtelijke en integere poging om iets te verhelderen over de mens en zijn worstelingen met het leven. Maar anderhalf uur geboeid kijken naar een vrouw die kookt en schoonmaakt en baantjes trekt, is simpelweg te veel gevraagd. Met alle respect.
Henny Wouters
Waardering: 2
Bioscooprelease: 22 februari 2018
DVD-release: 12 juni 2018