Hannah Montana: The Movie (2009)

Regie: Peter Chelsom | 90 minuten | drama, muziek, komedie, familie, romantiek | Acteurs: Miley Cyrus, Billy Ray Cyrus, Emily Osment, Jason Earles, Mitchel Musso, Moises Arias, Lucas Till, Vanessa Williams, Margo Martindale, Peter Gunn, Melora Hardin, Jared Carter, Barry Bostwick, Beau Billingslea, Katrina Smith, Emily Grace Reaves, Jane Carr, Taylor Swift, Gary LeVox, Jay DeMarcus, JoeDon Rooney, Joshua Childs, Rachel Woods, Natalia Dyer, Jerry Foster, Adam Gregory, Shawn Carter Peterson, Jamal Sims, John Will Clay, D. Todd Hammond, Michael Cornacchia, Valorie Hubbard, Tommy Barnes, Gary Schleimer, Tyra Banks

Op een bepaalde leeftijd is het niet meer stoer om naar Disney tekenfilms te kijken. Die liefde kan later weer terug komen, maar om de kijkers in de puberleeftijd in de tussentijd zoet te houden, haalt Disney andere trucs uit de kast, zoals ‘Hannah Montana: The Movie’. Dit is op een net iets ouder, met name vrouwelijk publiek gericht, met veel vrolijke popdeuntjes. Alles is suikerzoet en het doet bijna pijn aan je tanden zo lief en leuk is het allemaal. De film ‘Hannah Montana’ is helemaal op en top Disney, maar wél heel leuk.

Toen de serie “Hannah Montana” een succes bleek te zijn, kon het ook niet anders dan dat het flink uitgemolken zou worden. Popconcerten, cd’s, dvd’s, poppen, merchandise, je kunt het zo gek niet bedenken. Alle jonge meiden waren fan van Hannah Montana, het plattelandsmeisje dat een dubbelleven leidt als popster. Een film over dit geniale concept kon natuurlijk niet uitblijven.

In de film gaat Miley Stewart, oftewel Hannah Montana (Miley Cyrus) voor twee weekjes terug naar haar oma op het platteland. Ze komt weer terug in het leven waar ze vóór Hannah in haar leven kwam, zo gelukkig was. In het begin verzet ze zich hevig tegen het boerenleventje, maar als ze de knappe Travis (Lucas Till) ontmoet, lijkt ze zich steeds meer op haar gemak te voelen op het platteland. Dan krijgt ze de kans van haar leven om als Hannah Montana het dorp een grote dienst te bewijzen, maar gaat dit ten koste van haar eigen leventje als Miley?

Het is natuurlijk een slim idee om een normaal meisje een dubbelleven te laten leiden als popster, want welk tienermeisje droomt daar nu niet van? Om er vervolgens een succesvolle film van te maken, hoeft er alleen nog maar een dosis vrolijke popmuziek bij, een vleugje romantiek, en een dansje dat iedereen zelf thuis ook kan leren. Met wat humor erbij valt er ook voor het wat oudere publiek nog wat te lachen, en voilà, je hebt een succesfilm te pakken.

De filmmuziek is geschreven door onder andere Marcel en Tony Mullins, Taylor Swift, Steve Rushton en natuurlijk Miley Cyrus zelf. De vrolijke, dansbare nummers als ‘Hoedown Throwdown’ en de wat softere, gevoelige nummers zoals ‘Butterfly Fly Away’ volgen elkaar perfect op. En je moet toegeven; deze muziek past uitstekend bij de film én het publiek. De soundtrack zal dan hoogstwaarschijnlijk net zo’n groot succes gaan worden, met weer de nodige concerten als gevolg. Een heel slim marketingtrucje is natuurlijk het ‘Hoedown Throwdown’-dansje. Door hier veel reclame voor te maken, de videoclip vaak te laten zien en filmpjes op de website te zetten om het dansje te leren, maak je mensen nieuwsgierig naar de film. Slim, maar zoiets was te verwachten uit de trukendoos van Disney.

Het verhaal van de film heeft weinig om handen. Leuk en eenvoudig: goed te volgens voor een jong publiek. De humor mag ook niet te ingewikkeld zijn, het moet wel begrepen worden door jong en oud, en daarom wordt er veel kapot gegooid en wordt er veel gevallen in de modder, in de kippenveren en in een pompoen. Simpel, maar doeltreffend. Net als de ruzie met Tyra Banks om een schoen, alhoewel je je kunt afvragen of het publiek van deze film Tyra Banks kent, en of deze scène dan nog wel net zo leuk is.

Kinderen tussen de tien en vijftien jaar zullen smullen van ‘Hannah Montana: The Movie’. En ook voor een ouder publiek kan het volop genieten zijn, mits men het allemaal niet te serieus neemt en er gewoon in mee gaat. Het is geen film om over na te denken of om kritisch naar te kijken. Gewoon achterover gaan zitten en meegaan in het verhaal, en wedden dat je, als je thuiskomt, toch even stiekem het ‘Hoedown Throwdown’- dansje gaat oefenen?

Eveliene Sanders

Bioscooprelease: 19 augustus 2009