Happy Death Day (2017)

Recensie Happy Death Day CinemagazineRegie: Christopher Landon | 96 minuten | horror, thriller | Acteurs: Jessica Rothe, Israel Broussard, Ruby Modine, Charles Aitken, Laura Clifton, Jason Bayle, Rob Mello, Rachel Matthews, Ramsey Anderson, Brady Lewis, Phi Vu, Tenea Intriago, Blaine Kern III, Cariella Smith, Jimmy Gonzales, Billy Slaughter, Donna Duplantier

‘Happy Death Day’ groeide in 2017 uit tot een commercieel succes, zeker voor een horrorfilm. In de Verenigde Staten bracht de film alleen al in het openingsweekend ruim 26 miljoen dollar op. De film zoomt in op Tree (Jessica Roth), een oppervlakkige, niet al te sympathieke studente die vooral met zichzelf bezig is. Onderweg naar haar eigen verjaardagsfeest stuit ze echter op een psychopaat met een surrealistisch aandoend babymasker. De griezel vermoordt haar, waardoor onze kennismaking met Tree een kort leven beschoren lijkt. De volgende dag wordt ze echter gewoon weer wakker en is Tree opnieuw jarig. Vanaf dat moment beleeft de studente steeds opnieuw dezelfde dag: haar verjaardag waarop ze wordt vermoord. Waarom ze haar sterfdag steeds moet herbeleven is niet duidelijk, maar het lijkt er wel duidelijk op dat Tree een tweede kans krijgt. Een kans om uit te zoeken wie de moordenaar is en de mogelijkheid om haar dood te voorkomen. De vraag is of ze de identiteit van haar belager tijdig achterhaalt, want net als een kat raakt Tree uiteindelijk ook door haar levens heen…

Qua opbouw en insteek is ‘Happy Death Day’ een horrorvariant op de ingenieuze komedie ‘Groundhog Day’ of het sciencefictionepos ‘Edge of Tomorrow’. Het filmidee van een dag die zich keer op keer herhaalt is dus zeker niet nieuw. Ook gemaskerde moordenaars die het hebben gemunt op jonge en wulpse tieners hebben we wel vaker gezien in thrillers en horrorfilms van diverse pluimage. ‘Groundhog Day’ ontmoet ‘Scream’ is – een beetje kort door de bocht – een goede typering van wat we in ‘Happy Death Day’ krijgen voorgeschoteld.

Ondanks het niet vreselijk originele verhaal is dit werkstuk van regisseur Christopher Landon (‘Scouts Guide to the Zombie Apocalypse’, ‘Paranormal Activity: The Marked Ones’) toch een frisse film die horror-, komedie- en thrillerelementen aaneen weet te smeden tot een lekker wegkijkend geheel. Serieuze, spannende en lichtelijk komische scènes wisselen elkaar in een hoog tempo af, waardoor de film vaart behoudt. Er wordt door de moordenaar volop geëxperimenteerd met bloederige en sadistische manieren om Tree het leven te ontnemen. Toch wordt de repetitieve dood van de hoofdpersoon gebracht met de nodige zwartgallige humor, waardoor het een soort running gag wordt. Een slim aspect van de verhaallijn zorgt er gelukkig voor dat het herhaaldelijke sterven en herrijzen van Tree geen loze gebeurtenis zonder gevolgen wordt. Iedere keer dat de studente doodgaat, wordt ze namelijk wakker met extra pijn die het gevolg is van haar meest recente dood. Zo wordt ze beetje bij beetje steeds zwakker en tikt de klok uiteindelijk toch continu in haar nadeel.

Hoewel ‘Happy Death Day’ vooral een thriller annex horrorfilm is, hoef je niet per se een groot liefhebber van die genres te zijn om deze film interessant te vinden. Het verhaal wordt lichtvoetig genoeg gebracht om ook een breder publiek te bedienen. Sterker, het zou best kunnen dat ‘Happy Death Day’ voor de doorgewinterde horrorfan net wat te braaf en oppervlakkig is. Toch is het een vermakelijke film die af en toe leuke wendingen geeft aan een inmiddels beproefde formule.

Frank Heinen

Bioscooprelease: 12 oktober 2017
DVD- en blu-ray-release: 21 februari 2018