Happy, Texas (1999)

Regie: Mark Illsley | 98 minuten | komedie, romantiek, misdaad | Acteurs: Steve Zahn, Jeremy Northam, William H. Macy, Ally Walker, Illeana Douglas, M.C. Gainey, Ron Perlman, Mo Gaffney, Paul Dooley, Jillian Berard, Scarlett Pomers, Melissa Arnold, Cassie Silva, Tiffany Takara, Tim Bagley, Michael Hitchcock, Ed Stone, Rance Howard, Derek Montgomery, Kiva Lawrence, Carley Fink, David Shackelford, Kim Story

Een komedie over twee ontsnapte gevangenen die door de bevolking van een plattelandsgemeente worden aangezien voor een homokoppel dat missverkiezingen organiseert, dat riekt naar flauwigheid. Zeker als de twee boeven in kwestie zich niet over mooie dames in strakke jurken moeten ontfermen – zoals ze hadden gehoopt – maar over een groep jengelende basisschoolmeisjes. Hadden we al gezegd dat de echte naam van één van de criminelen Wayne Wayne Wayne Jr. is? En dat de ander een verliefde dorpssheriff achter zich aan krijgt? En het spelletje mee moet spelen omdat hij niet door de mand wil vallen – zijn alter ego valt tenslotte op mannen? Juist, flauw. En toch is ‘Happy, Texas’ leuker dan je zou verwachten.

Het scheelt dat ‘Happy,Texas’ kan bogen op een talentvolle cast, met Steve Zahn en Jeremy Northam als ontsnapte boeven, William H. Macy als latent homoseksuele sheriff, Ally Walker als directrice van de plaatselijke bank en Illeana Douglas als timide basisschooljuf die het woord ‘homo’ nauwelijks over de lippen krijgt. Wat zich ontvouwt is een komedie die soms voorspelbaar en soms verrassend is en evenveel geslaagde als geflopte grappen op de kijker afvuurt, maar het hart altijd op de juiste plaats heeft.

Raskomiek Zahn zorgt voor veel gouden momenten als rouwdouwer Wayne Wayne Wayne Jr., die als autokraker met fietsstuursnor nou niet de meest voor de hand liggende persoon is om jonge meisjes gratie bij te brengen. Toch slaagt hij daar aardig in, al valt er hier en daar wat grove taal (“Shut yer yappers!!!”) en vertelt hij een jonge pestkop dat hij hem in zijn slaap zal vermoorden – met een kettingzaag – als hij zich in de toekomst niet beter gedraagt. Ook Macy schittert als plattelandssheriff die zijn hart volgt én breekt als hij zijn zinnen zet op de verkeerde persoon.

Een intellectuele hoogvlieger is ‘Happy, Texas’ niet, maar de film is zo goedbedoeld, warm en met plezier gemaakt dat je er niet boos op kunt worden. Op het Sundance Film Festival deed de indie-productie goede zaken en hij werd door de Gay & Lesbian Alliance Against Defamation genomineerd voor de GLAAD Media Award voor Beste Film. Inmiddels heeft de komedie een bescheiden cultstatus. Conclusie: ‘Happy, Texas’ mag dan niet de meest toeristische bestemming zijn, maar voor anderhalf uur is het er goed toeven. Let ook op de aftiteling, waarin de inwoners van Happy, Texas uitvoerig worden bedankt – al werd de film helemaal niet in Texas opgenomen.

Paula Koopmans

Bioscooprelease: 23 maart 2000