Hard Kill (2020)

Recensie Hard Kill CinemagazineRegie: Matt Eskandari | 98 minuten | actie, thriller | Acteurs: Jesse Metcalfe, Bruce Willis, Lala Kent, Natalie Eva Marie, Texas Battle, Sergio Rizzuto, Swen Temmel, Jon Galanis, Tyler Jon Olson, Leslee Emmett, Nicholas Petron, Abigail Esmena, Jacquie Nguyen

De titel ‘Hard Kill’ is bijna profetisch te noemen, omdat deze film definitief de doodsteek is voor de ooit zo florerende carrière van Bruce Willis. De acteur heeft met ‘Die Hard’, ‘Unbreakable’, ‘Looper’ en ‘The Sixth Sense’ een paar (cult)klassiekers op zak waar half Hollywood een moord voor zou doen. Willis is de laatste jaren helaas nogal vakkundig zijn nalatenschap aan het verkwanselen door in tenenkrommende pulp op te draven. Zo ook in ‘Hard Kill’ (dat de subtitel ‘Easy Money’ verdient, zodat het de motieven van Willis direct prijsgeeft). In deze slappe, inspiratieloze meuk is een vermoeide en uitgebluste acteur te zien die zijn carrière overduidelijk heeft opgegeven. Pijnlijk.

In ‘Hard Kill’ wordt Bruce Willis met Donovan Chalmers aangesproken (acteren is zijn vertolking niet te noemen). Deze zakenman is miljardair en staat aan het roer van een technologiebedrijf dat een nogal belangrijke uitvinding heeft gedaan. Deze innovatie is zo interessant dat een terroristennetwerk erop aast. Chalmers schakelt de hulp in van beveiligingsexpert Derek Miller (Jesse Metcalfe). Als de terreurgroepering Chalmers’ bedrijf aanvalt, moeten de miljardair en Miller samenwerken.

Na ‘Trauma Center’ (2019) en ‘Survive The Night’ (2020) is ‘Hard Kill’ (2020) het derde samenwerkingsverband tussen Willis en veelfilmer Matt Eskandari. De drijvende factor achter deze coöperatie is geld. Willis wil cashen en Eskandari hoopt met de naam van de ooit zo grote Hollywoodster wat minder oplettende filmkijkers te trekken. Dat het leveren van kwaliteit geen motivatie was om deze film in te blikken, is vanaf de eerste minuut al duidelijk. Fletse kleuren, houterig spel en een saaie soundtrack maken er geen geheim van dat er weinig tijd en liefde in deze release is gestoken.

‘Hard Kill’ is een inspiratieloze film vol krukkige dialogen, saaie cameraopstellingen en slecht gechoreografeerde vecht- en schietscènes. Deze productie leunt op de namen van Willis – en in mindere mate – Metcalfe. Als de grote publiekstrekkers het echter af laten weten en de regisseur in kwestie niet verder komt dan een haastig in elkaar geflanste actiefilm zonder spanning, interessante ideeën en intrigerende personages blijft er weinig over. ‘Hard Kill’ heeft mensen beziggehouden en aan het werk gezet: dat is positief. Helaas is dat ook het enige opbeurende dat er over deze slappe hap te vertellen is.

Waardering: 1

DVD- en blu-ray-release: 24 maart 2021