Hard Luck (2006)

Regie: Mario Van Peebles | 97 minuten | actie, thriller, misdaad | Acteurs: Cybill Shepherd,Wesley Snipes, Adrian Washington, Kevin Chapman, Kevin Thoms, Tony Hua, Jackie Quinones, Mario Van Peebles, Luis Guzmán

‘Hard Luck’ is niet geheel zonder positieve punten. Zo acteert Snipes aardig, vooral gezien de eigenaardige en rommelige film waar hij hier in is beland, en komen er enkele, meestal onbedoeld, grappige momenten in de film voor. Zoals wanneer Lucky de door hem gegijzelde stripper opdraagt om al haar kleren uit te trekken wanneer ze net in een motelkamer zijn ingetrokken. Niet om haar naakt te kunnen zien, hoor, maar alleen omdat ze zonder kleren minder snel zal vluchten. Uhu. Ook is de er met de haren bijgesleepte verhaallijn met een psychopathische Cybill Shepherd en haar Japanse vriend op zichzelf best vermakelijk. Jammer dat de reden voor de aanwezigheid hiervan in de film een compleet raadsel is.

Het centrale verhaal is niet bepaald origineel. Het idee van de oude gangster die zijn leven wil beteren maar niet los komt van zijn verleden is al eerder en beter gedaan, en het valt ook te verwachten dat Snipes een band ontwikkelt met zijn vrouwelijke gijzelaar. Wat regisseur Mario Van Peebles in gedachten had bij het maken van deze film is onduidelijk. Hij leent wat van ‘Pulp Fiction’, van serie ‘24’, en combineert verschillende genres met elkaar in een vreemde potpourri van elementen.

De leukste hiervan is de verhaallijn die het minst met het centrale verhaal te maken heeft, te weten de vertelling over (serie) moordende huismoeder Cybill Shepherd, die met veel plezier haar sadistische spelletjes uitvoert in haar audiovisuele opnamestudio. Samen met haar veel jongere man, die met een worstelmasker op en in de rondte springend als een soort Bruce Lee de kijker geamuseerd houdt. Het doet wat aan als een uitgerekt “Gimp”-verhaal uit ‘Pulp Fiction’.

‘Hard Luck’ heeft van alles te bieden. Een beetje actie, humor, sadisme, bloot, maar meestal weinig effectief of in een bizarre, onlogische manier met elkaar gecombineerd. Geen slechte acteerprestatie van Snipes, maar helaas wel een film waar weinig mee te beginnen is.