Hard Target (1993)

Regie: John Woo | 97 minuten | actie, thriller | Acteurs: Jean-Claude Van Damme, Chuck Pfarrer, Robert Apisa, Arnold Vosloo, Lance Henriksen, Douglas Rye, Mike Leinert, Yancy Butler, Lenore Banks, Willie C. Carpenter

In 1992 veranderde John Woo het actiegenre met het even fraaie als bikkelharde ‘Hard-Boiled’. Kogelregens en in slow motion gefilmde schietpartijen werden door deze Chinese regisseur tot kunst verheven. Heroic bloodshed noemde Woo zijn karakteristieke filmstijl. De cineast was al jarenlang actief in het genre, maar deze productie uit 1992 betekende zijn internationale doorbraak. Een jaar later blikte hij zijn Hollywooddebuut ‘Hard Target’ in met de toen zeer populaire Jean-Claude Van Damme in de hoofdrol. Het kan verkeren! Van Damme is verbannen naar de videomarkt en Woo is inmiddels naar zijn thuisland vertrokken waar hij gestaag zijn oeuvre uitbreidt.

‘Hard Target’ draait om Natasha Binder (Yancy Butler). Deze dame belandt in haar zoektocht naar haar vermiste vader in New Orleans. Deze stad is erg gevaarlijk en voordat ze het weet komt deze vrouw in de problemen. Gelukkig schiet Chance Boudreaux (Jean-Claude Van Damme met extreem vettige mat in de nek) haar te hulp. Deze stoere Cajun gaat met zijn damsel in distress op zoek naar haar vader. Al snel blijkt dat palief te maken kreeg met een bende schurken (aangevoerd door Lance ‘Aliens’ Henriksen en Arnold ‘The Mummy’ Vosloo). Deze boeven jagen op mensen voor de sport en moorden is hun tweede natuur.

Het verhaal is even eenvoudig als effectief en een goede kapstok om de actie aan op te hangen. Woo stelt niet teleur in zijn Hollywood-debuut en vuurt een aantal zeer tof gefilmde actiescènes op je af. Slow motion en zijn kenmerkende opvliegende witte duiven zijn hier ook van de partij. Het geweld wordt overzichtelijk in beeld gebracht en is goed gechoreografeerd.

Het acteerwerk is ook meer dan degelijk. Van Damme is geen groots acteur, maar in deze rol komt hij overtuigend en zelfs cool over. Erg knap gezien zijn haardracht! Butler moet het van haar ontwapenende spel en frisse uiterlijk hebben. De casting pakt goed uit met een heerlijk schmierende Hendriksen als hoogtepunt. Deze acteur geniet zichtbaar van zijn schurkenrol en is een genot om naar te kijken. Ook Vosloo is goed op dreef.

Woo’s echte Hollywooddoorbraak kwam in 1997 met ‘Face/Off’ waar hij Nicolas Cage en John Travolta tegenover elkaar zette. Het succes van die film heeft de regisseur nooit meer kunnen evenaren en langzaamaan ebde de aandacht voor zijn werk weg. In 2008 keerde Woo Tinseltown de rug toe en richtte hij zich weer op de Chinese markt. ‘Hard Target’ is toch wel het hoogtepunt uit Woo’s Hollywoodavontuur. In deze film waren de stunts net wat harder, inventiever, rauwer en bruter dan in latere in Amerika geschoten producties.

Bioscooprelease: 18 november 1993