Harry Potter and the Chamber of Secrets – Harry Potter en de geheime kamer (2002)

Regie: Chris Columbus | 154 minuten |  avontuur, familie, fantasie | Acteurs: Daniel Radcliffe, Rupert Grint, Emma Watson, Richard Griffiths, Fiona Shaw, Harry Melling, Toby Jones, Jim Norton, Veronica Clifford, James Phelps, Oliver Phelps, Julie Walters, Bonnie Wright, Mark Williams, Chris Rankin, Tom Felton, Jason Isaacs, Jenny Tarren, Robbie Coltrane, Tom Knight, Heather Bleasdale, Isabella Columbus, Kenneth Branagh, Peter O’Farrell, Ben Borowiecki, Harry Taylor, Matthew Lewis, Devon Murray, David Bradley, Alan Rickman, Richard Harris, Maggie Smith, Jamie Waylett, Joshua Herdman, Miriam Margolyes, Gemma Padley, John Cleese, Hugh Mitchell, Alfred Enoch, Eleanor Columbus, Sean Biggerstaff, Rochelle Douglas, Emily Dale, Danielle Tabor, Jamie Yeates, Warwick Davis, Luke Youngbloud, Scott Fern, David Holmes, Gemma Jones, Shirley Henderson, Edward Randell, Sally Mortemore, Louis Doyle, Charlotte Skeoch, Alfred Burke, Leslie Phillips, Helen Stuart, Daisy Bates, David Tysall, Christian Coulson, Martin Bayfield, Robert Hardy, Julian Glover, Les Bubb, Adrian Rawlins, Geraldine Somerville

Drie dagen nadat ‘Harry Potter and the Philosopher’s Stone’ in première ging, begon de productie voor het eerste vervolg uit de serie over de avonturen van de jonge tovenaar en zijn vrienden Hermione (Hermelien) en Ron. Inmiddels zijn er nog maar weinig mensen op de wereld te vinden, die nog nooit van het fenomeen Harry Potter gehoord hebben, nu er van de boeken van schrijfster J.K. Rowling tientallen miljoenen over de toonbank gingen en er één van de meest succesvolle filmseries aller tijden over gemaakt werden. In de boeken en de films draait alles om de wees Harry Potter, die bij zijn oom en tante woont en er op zijn elfde verjaardag achter komt dat hij een tovenaar is en aangenomen is als leerling op de prestigieuze Hogwarts School voor Witchcraft en Wizardry. Het eerste filmdeel gaat er vooral op in om een grondige basis te leggen voor de magische wereld, waarbij Harry gaandeweg zijn eerste schooljaar behalve allerlei magische vakken ook leert dat hij een aartsvijand heeft in Lord Voldemort.

In ‘Chamber of Secrets’ kan, zoals bij de meeste sequels, worden voortgebouwd op zaken die in een eersteling veel tijd kosten: de introductie van de karakters, de wereld waarin ze bewegen en hun onderlinge verstandhoudingen. Dit geeft de makers meer mogelijkheden om meteen in het verhaal te duiken. De film opent als Harry twaalf wordt en aan het begin staat van zijn tweede jaar op Hogwarts. Hij krijgt thuis onverwacht bezoek van huiself Dobby (stem van Toby Jones), die hem waarschuwt niet naar school terug te keren. Vanaf dat moment stapelen de mysterieuze, gevaarlijke en bloedige gebeurtenissen zich op. Gelukkig is er altijd een moment van verlichting, al is de film al flink wat donkerder van toon dan ‘Philosopher’s Stone’. Iets wat met de volgende vervolgdelen telkens weer een stapje wordt opgevoerd.

Opnieuw nam regisseur Chris Columbus de touwtjes in handen, al was het ditmaal voor de laatste keer. Vanaf deel 3, ‘Harry Potter and the Prisoner of Azkaban’, werd de regie uit handen gegeven aan andere, getalenteerde filmmakers met een eigen visuele stijl. Columbus heeft wel het verwijt gekregen, zeker achteraf met de release van de andere sequels, dat hij de boeken te slaafs heeft gevolgd en de eerste twee boeken haast letterlijk heeft overgebracht, wat de plotontwikkeling en het tempo niet altijd ten goede komt. En hoewel de critici daar zeker wel een puntje hebben, weet Columbus er een smakelijk en spannend avontuur van te maken, dat geen moment verveelt en de fraaiste momenten uit het boek op het witte doek tovert. Bovendien valt zijn positie ook niet te benijden. Tenslotte was hij degene die de filmreeks moest laten beantwoorden aan de torenhoge verwachtingen van miljoenen fans over de hele wereld. En hadden die niet moord en brand geschreeuwd wanneer de makers ineens een heel andere weg waren ingeslagen of belangrijke plotlijnen hadden veranderd? Bovendien werden de makers ook enigszins gehandicapt door het feit dat Rowlings boeken nog niet allemaal gepubliceerd waren en ook niet altijd duidelijk was welk ogenschijnlijk onbelangrijk detail wellicht verderop cruciaal zou blijken te zijn. Tijdens de opnamen was Rowling overigens wel nauw betrokken en had ze regelmatig overleg met scenarioschrijver Steve Kloves.

Zoals de titel al verklapt, draait de film om een ‘Geheime Kamer’ (in de Nederlandse versie) die ergens in de school verborgen zou zitten en waarvan de mogelijke opening zelfs de leraren de stuipen op het lijf jaagt. Volgens de overlevering is de Kamer gebouwd door Slytherin, één van de stichters van de school en huist er binnen een monster, die vijftig jaar eerder, toen de Kamer al eens werd geopend voor dood en verderf zorgde. Uiteraard raakt Harry er tot over zijn oren in verstrikt, zeker wanneer hij meer te weten komt over de Kamer dankzij een gevonden dagboek van oud-leerling Tom Riddle (Christian Coulson).

Visueel ziet de film er overtuigend uit, met prachtig aangeklede sets en fraaie kostuums, al zullen sommige special effects tegenwoordig met enig wenkbrauwfronsen worden bekeken. Uiteraard is de hele cast van hoofdrolspelers weer van de partij. Daniel Radcliffe (Harry), Emma Watson (Hermione) en Rupert Grint (Ron) zijn nu uiteraard ietsje ouder, maar hoewel Radcliffe’s acteerwerk soms nog wat onevenwichtig is, laten de andere twee al zien dat ze goede acteurs zijn. Vooral Grint heeft een perfecte komische timing en heeft de lach aan zijn kont hangen. Helaas was het voor Richard Harris de laatste keer dat hij kon optreden als het wijze schoolhoofd Albus Dumbledore. Hij overleed kort na de opnamen en werd in volgende delen vervangen door Michael Gambon. Nieuwe toevoegingen zijn acteur en regisseur Kenneth Branagh als Gilderoy Lockhart, de ijdele leraar Defence Against the Dark Arts en Jason Isaacs als de kille Lucius Malfoy, de vader van Draco (Tom Felton).

‘Harry Potter and the Chamber of Secrets’ is een film die de overgang markeert tussen het nog wat kinderlijke origineel en de steeds volwassener overkomende vervolgdelen. Heerlijk om naar te kijken, zelfs als je de boeken kunt dromen en de film al eens eerder hebt gezien.

Hans Geurts

Bioscooprelease: 21 november 2002