Hasta la Vista (2011)

Regie: Geoffrey Enthoven | 115 minuten | drama, komedie | Acteurs: Tom Audenaert, Gilles de Schryver, Robrecht vanden Thoren, Isabelle de Hertogh, Karel Vingerhoets, Katelijne Verbeke, Asta Philpot, Karlijn Sileghem, Kimke Desart, Marilou Mermans, Johan Heldenbergh, Ivan Pecnik, Veerle Baetens, Manou Kersting, Aafke Bruining, Philippe Rasse, Itziar Luengo, Ana Ruiz Sanchez, Amanda Hernandez, Vanessa Lobera, Jessica Aguilar, Chantal Purvi, Isabel Garcia Rojas, Kristina Petriasova, Charlotte Timmers, Roos van Vlaenderen, Xandra van Welden, Luc Verhoeven, Tuur de Weert

‘Hasta la Vista’ van regisseur Geoffrey Enthoven is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. De 29-jarige, aan een rolstoel gekluisterde Amerikaan Asta Philpot ondernam in 2006 samen met twee gehandicapte vrienden een reis naar Spanje om daar zijn maagdelijkheid te verliezen in een bordeel. De BBC maakte hier in 2007 de documentaire ‘For one night only’ over en in 2011 gebruikte Pierre de Clerq deze docu als kapstok voor het scenario van ‘Hasta la Vista!’

Hoe verfilm je het taboe seks voor gehandicapten op moreel verantwoorde wijze? Vaak monden films met deze beide ingrediënten uit in plat of schijtlollig. Enthoven weet in ‘Hasta la Vista’ goed de balans te bewaren. Nergens wordt het te grof, te makkelijk of te sentimenteel hoewel de regisseur een paar ‘intikkertjes’ op dat laatste vlak niet schuwt. De bijzondere roadmovie laveert tussen grappig, ontroerend, triest en hilarisch. De kijker krijgt een palet aan perfect gedoseerde emoties voorgeschoteld.

Drie gehandicapte vrienden en wijnliefhebbers, Philip (tot aan de nek verlamd), Lars (door een tumor aan een rolstoel gekluisterd) en de bijna blinde Jozef, besluiten uit frustratie over het uitblijven van ‘echte’ seks (Philip: “Ik wil een echt vrouwenlijf voelen. Ik wil neuken!”) een reis te ondernemen naar het Spaanse bordeel ‘El Cielo’ (de hemel). Onder het mom van een wijnreis proberen ze hun ouders van de noodzaak van dit tripje te overtuigen. Die staan natuurlijk niet te springen om hun onvoorwaardelijke goedkeuring te verlenen aan dit project. Want, wie zal als verzorger/chauffeur dienst gaan doen?

Uiteindelijk gaat het trio heimelijk op pad met de stoïcijnse Claude (prachtrol van Isabelle de Hertogh) als zwaarlijvige vrouwelijke steun en toeverlaat. Onderweg wordt de vriendschap danig op de proef gesteld en lijkt de ultieme beloning (SEKS!) totaal niet belangrijk meer. We zien een mix van frustratie, oprechte vriendschap en cynisme. Vooral bij Philip komen venijnige kantjes boven drijven. Het drietal heeft lol, maakt ruzie en groeit steeds dichter naar elkaar toe met chauffeur/verpleegster Claude als positieve katalysator. Grappig hoogtepunt is de eerste overnachting in de buurt van Parijs. De gehandicapten staan erop allemaal een eigen kamer te krijgen, maar eindigen uiteindelijk toch bij elkaar op één kamer. Een letterlijk staaltje van de blinde die de lammen helpt.

‘Hasta la Vista’ is een aanstekelijke, prima gedoseerde tragikomedie die zeer sympathiek aan doet. Geloofwaardige karakters die een ‘onbespreekbaar onderwerp’ mooi inzichtelijk maken. Niet voor niets werd de film in België verkozen tot ‘Beste sociaal bewogen film van 2011′ (de Perspectiefprijs). Ook sleepte de film de Publieksprijs in de wacht op het Noordelijk Film Festival in Leeuwarden en de Grand Prix des Americas op het World Film festival van Montreal. De Belgische filmindustrie weet keer op keer te verrassen. Na ‘De Helaasheid der Dingen’, ‘Loft’ en ‘Rundskop’ voegt ‘Hasta la Vista’ hier een nieuwe parel aan toe.

Ruud Stift

Bioscooprelease: 24 november 2011
DVD- en blu-ray-release: 24 april 2012