Haute Cuisine – Les saveurs du Palais (2012)

Regie: Christian Vincent | 95 minuten | biografie, drama, komedie | Acteurs: Catherine Frot, Jean d’Ormesson, Hippolyte Girardot, Arthur Dupont, Jean-Marc Roulot, Arly Jover, Brice Fournier, Joe Sheridan, Philippe Uchan, Laurent Poitrenaux, Hervé Pierre, Louis-Emmanuel Blanc, David Houri, Nicolas Chupin

Het is maar voor weinigen weggelegd, de verzorging van maaltijden voor een heuse president. Regisseur Christian Vincent vond het waargebeurde verhaal van chef-kok Danièle Delpeuch dan ook interessant genoeg om tot de drama/komedie ‘Haute Cuisine’ om te bouwen. Danièle Delpeuch wordt Hortense (Catherine Frot) en zij mag de eervolle taak vervullen van het voeden van president François Mitterand (Jean d’Ormesson), die ervan overtuigd is dat zij hem het beste van Frankrijk te bieden heeft.

De gebeurtenissen spelen zich af in de jaren 80. Hortense moet zich als nieuwkomer een moeizame weg banen door een woud van jaloerse koks, want als chef hoogste rang in het Élysée-paleis kan je natuurlijk niet anders dan afgunst verwachten. Dan is ze ook nog eens de enige vrouw in een mannenwereld, het wordt haar niet makkelijk gemaakt. Gelukkig is haar charmante jonge assistent (Arthur Dupont) een ware steun en toeverlaat. Sowieso heeft Hortense niets te klagen aangezien Mitterand helemaal weg is van de gerechten die zij op tafel zet. Helaas zijn er echter altijd mensen die (bijna letterlijk) roet in het eten gooien, wat Hortenses droombaan in een overlevingsstrijd transformeert.

Met een lege maag kan ‘Haute Cuisine’ beter niet bekeken worden, want alle gerechten worden op uiterst sappige en uitgebreide manier in beeld gebracht. Elk bord dat Hortense op tafel zet is een genot om naar te kijken, een iets té onweerstaanbaar genot. Want door de grote nadruk op de kookkunsten lijkt de film meer op een kookprogramma dan op een drama/komedie. De karakter- en plotontwikkeling blijft hierdoor namelijk nogal oppervlakkig: hoewel Hortense een sympathiek personage is leren we haar nooit écht kennen. De weinige dramatische momenten doen tevens wat gekunsteld aan, alsof Vincent wanhopig op zoek was naar stof om zijn project wat op te leuken.

‘Haute Cuisine’ heeft een redelijk origineel thema en het waargebeurde aspect geeft een extra dimensie aan de film, maar meteen wordt ook duidelijk waarom zulke films niet vaker worden gemaakt. Puur en alleen het koksbestaan geeft kennelijk niet genoeg stof tot een boeiende diepgaande film en hoe verleidelijk Hortenses cuisine ook is, na een uurtje heb je het toch wel gezien. Geen grote aanrader, behalve als je nog inspiratie nodig hebt voor het diner vanavond.

Alexandra Hoff

Bioscooprelease: 25 oktober 2012