Heaven Is for Real (2014)

Regie: Randall Wallace | 95 minuten | drama | Acteurs: Greg Kinnear, Kelly Reilly, Thomas Haden Church, Connor Corum, Lane Styles, Margo Martindale, Jacob Vargas, Thanya Romero, Danso Gordon, Rob Moran, Nancy Sorel, Darcy Fehr, Vivian Winther, Pete Hudson, Ursula Clark, Mike Mohrhardt, Bryan Clark, Randy Apostle, Julia Arkos

In de Verenigde Staten ging het boek van Todd Burpo en Lynn Vincent, ‘Heaven is for Real: A Little Boy’s Astounding Story of His Trip to Heaven and Back’, als zoete broodjes over de toonbank. Het miraculeuze verhaal van Burpo’s vierjarige zoon Colton, die een bijna-dood-ervaring had, greep vele Amerikanen enorm aan. Het ventje zou, terwijl hij op het randje van de dood stond, de hemel hebben bezocht. Maar daarna kwam hij terug en kon hij erover vertellen. Zijn ouders stonden versteld van wat hij zei, want Colton sprak ineens over zaken en personen die hij nooit gekend heeft en waar hem ook nooit over verteld was. Gebeurtenissen en mensen uit de tijd van vóór zijn geboorte. Het ventje beweerde eveneens een ontmoeting te hebben gehad met Jesus, die rondreed op een regenboogkleurig paard en bij wie hij op schoot mocht zitten. Hoewel er ook kritiek kwam op Burpo’s verhaal, was het voor velen zo fascinerend dat een verfilming niet lang op zich liet wachten.

In de verfilming, getiteld ‘Heaven Is for Real’ (2014), maken we kennis met de Burpo’s, een doorsnee gezin uit Imperial, Nebraska. Vader Todd (Greg Kinnear) is de dominee in de plaatselijke kerk, moeder Sonja (Kelly Reilly) zorgt voor de kinderen Cassie (Lane Styles) en Colton (Connor Corum). Een gelukkig gezin dat op een dag wordt opgeschrikt door een plotselinge heftige ziekte van zoon Colton. Het mannetje is getroffen door een gescheurde blindedarm en moet met spoed onder het mes. Tijdens de operatie, waarbij hij enige tijd op het randje van de dood balanceert, beleeft Colton een bijna-dood-ervaring. Nadat hij ontwaakt, blijkt hij dingen te weten en mensen te hebben gezien die hij nooit ‘in het echt’ kan hebben meegemaakt. Met name Todd raakt gefascineerd door de belevenissen van zijn zoon, maar het zet hem wel lijnrecht tegenover zijn vrouw (die wil dat hij in het hier en nu leeft en het leven ‘hierna’ laat rusten) en zijn kerkgangers.

Films met een christelijke boodschap zijn vaak erg ‘tricky’ in hun benadering. Want in hoeverre is er ruimte voor eigen interpretatie en in hoeverre wordt de boodschap je door de strot geduwd. Veel van deze genrefilms vallen helaas in de tweede categorie en dat geldt ook voor ‘Heaven Is for Real’ (neem alleen al de titel). En hoewel er uitstekende acteurs te zien zijn (naast Kinnear en Reilly onder anderen ook Thomas Haden Church en Margo Martindale) en de film bij vlagen zijn moralistische, drammende karakter weet te overstijgen (onder meer in de prachtige scène van Kinnear en Martindale op het kerkhof), blijf je je storen aan de manipulatieve benadering van regisseur Randall Wallace. Het mysterie rond de bijna-dood-ervaring van Colton is an sich fascinerend; het biedt mogelijkheden voor een interessante film. Maar Wallace laat zijn kijkers niet zelf nadenken; hij laat ons zelfs niet de ruimte om zelf een voorstelling te maken van de hemel en Jesus. En eigenlijk is dat het punt waar hij de plank echt misslaat.

‘Heaven Is for Real’ is zo’n film die je dolgraag mooi wilt vinden, maar waar de drammerige toon je al snel gaat tegenstaan. Ondanks de prima acteerprestaties van Kinnear, Reilly, Church en Martindale, blijft na afloop toch vooral de opgedrongen moralistische boodschap hangen.

‘Heaven Is for Real’ verschijnt woensdag 10 september 2014 op DVD.