Heavenly Creatures (1994)

Regie: Peter Jackson | 99 minuten | drama, thriller, romantiek, fantasie, misdaad | Acteurs: Melanie Lynskey, Kate Winslet, Diana Kent, Sarah Peirse, Clive Merrison, Simon O’Connor, Jed Brophy, Peter Elliott, Gilbert Goldie, Geoffrey Heath, Ben Skjellerup, Darien Takle, Elizabeth Moody, Liz Mullane

De Nieuw-Zeelandse regisseur Peter Jackson maakte met ‘Heavenly Creatures’ een verrassend volwassen en gevoelige film voor een breed publiek. Na een aantal uitermate gore splatterhorrorfilms verraste Jackson de wereld met deze prent over twee meisjes die een moord pleegden. Het knappe van de film is dat Jackson naast een begenadigde verhalenverteller ook een ijzersterke acteursregisseur bleek te zijn. Met twee nagenoeg onbekende actrices in de hoofdrollen nam de regisseur een grote gok. Die gok pakte goed uit en de toen nog onbekende actrice Kate Winslet is inmiddels uitgegroeid tot een respectabele actrice.

In tegenstelling tot andere films die zijn gebaseerd op een waargebeurd verhaal, interpreteerde Jackson de film op een heel bijzondere manier. De fantasiewereld van de meisjes wordt tastbaar gemaakt. De prent springt over van werkelijkheid naar fictie. De ervaring met special effects die de regisseur opdeed met eerdere films komt erg goed naar voren in ‘Heavenly Creatures’. Met weinig geld kan Jackson veel mooie dingen doen. Dat blijkt ook weer uit deze prent, waar de surreële beelden van de fantasieën prachtig overvloeien in de echte wereld waarin de meisjes leven.

Het acteerwerk is uitstekend. De hoofdrolspeelsters zijn ontzettend goed op elkaar ingespeeld. Je gelooft dat de twee in het dagelijkse leven ook dikke vriendinnen zijn. Met een mengeling van jeugdig enthousiasme, teenage angst en eigenwijsheid worden de hoofdpersonages op een realistische wijze naar voren gebracht. De film velt geen oordeel over hun daden, maar laat een visie zien hoe twee jonge mensen tot moord gedreven werden. Kate Winslet’s filmdebuut laat al zien wat voor talent ze in zich heeft. Zo’n tien jaar na haar debuut is Winslet dan ook een van de meest gerespecteerde actrices van deze tijd geworden. Wat verbazingwekkend is is dat Melanie Lynskey niet is doorgebroken met haar rol. Haar acteerwerk is intens, realistisch en werkelijk fantastisch om te zien. Alle onzekerheden van tienermeisjes zitten in haar karakter. Ze vervalt niet in stereotypes en weet met subtiele maniertjes een echt mens neer te zetten. En geen misdadige, gestoorde tiener. Naast weerzin voor haar daden, weet het personage van Lynskey ook de gevoelige snaar te raken. Een moord is nooit te rechtvaardigen, maar het motief van deze gruweldaad wordt wel een beetje begrijpelijker gemaakt door de manier waarop Lynskey haar karakter portretteert. Erg knap gedaan.

De sfeer van het Nieuw-Zeeland uit de jaren 50 is mooi getroffen. De strenge sociale controle komt sterk naar voren als je naar de thuissituatie kijkt van Pauline. Jackson heeft de sfeer van de film redelijk luchtig gehouden. Met name de fraai gefilmde fantasiebeelden brengen lucht tussen de dramatische ontwikkelingen rond de twee meiden. Een verrassend mooie film.

Bioscooprelease: 16 februari 1995