Heavenly Sword (2014)

Regie: Gun Ho Jang | 85 minuten | animatie, avontuur, actie, fantasie | Originele stemmencast: Ashleigh Ball, Barry Dennen, Renae Geerlings, Thomas Jane, Alfred Molina, Nolan North, Will Spagnola, Anna Torv

‘Heavenly Sword’ uit 2014 is een animatiefilm die gebaseerd is op de gelijknamige game uit 2007. Dat computerspel was een van de eerste titels voor de PlayStation 3 die in 2006 geïntroduceerd werd. Inmiddels is het 2015 en is de PlayStation 4 een feit. Wie zit er nog op een film over een jaren oude game te wachten die langzaamaan in de vergetelheid is geraakt te wachten? Het spel werd niet het succes waarop men gehoopt werd, want er zijn geen vervolgdelen van verschenen.  Over vreemde releases gesproken…

Animatiefilm ‘Heavenly Sword’ draait om de roodharige krijgster Nariko (Anna Torv). Ze wil wraak nemen op King Bohan (Alfred Molina) en zijn leger. Bij haar queeste wordt ze bijgestaan door het Hemelse Zwaard.  Nou ja, bijgestaan… Het wapen snoept de levenskracht van diens gebruiker af in ruil voor bovenmenselijke macht. Kan Nariko haar wraak voltooien voordat het zwaard haar doodt?

In 2007 was ‘Heavenly Sword’ een opmerkelijke game. Dat kwam onder meer door de high tech animaties en de inzet van acteur Andy Serkis die de motion capturing voor zijn rekening nam. Deze Brit verzorgde ook de bewegingen van Golumn uit ‘The Lord of the Rings’ en King Kong uit de gelijknamige film. Anno 2015 oogt de game ietwat verouderd en dat geldt ook voor deze film die de animatiestijl van het spel als leidraad gebruikt.

Naast verouderde animatie is het grootste bezwaar van deze film het suffe verhaal en de flauwe rolbezetting. ‘Heavenly Sword’ is een saaie film over fletse personages. De cast – op Molina na – heeft er weinig zin in. Je inleven in de personages is bijna onmogelijk. Van de actie moet deze film van regisseur Gun Ho Jang het ook niet hebben. De stunts ogen houterig.

Deze animatiefilm is bedoeld voor verstokte fans van de game. Een zeer beperkte doelgroep dus.

DVD- en blu-ray-release: 23 juni 2015