Held Hostage (2009)

Regie: Grant Harvey | 86 minuten | drama | Acteurs: Julie Benz, Brendan Penny, Natasha Calis, Tom Carey, Michelle Harrison, Jason Schombing, Dalias Blake, Jeff Pangman, Bruce McGill, Dean Marshall, Linda Sorenson, Sonja Bennett, Gary Jones, Danny Wattley, Michael Puttonen

“Gebaseerd op ware gebeurtenissen”. De tekst die in witte letters als eerste op het zwarte beeldscherm verschijnt doet vermoeden dat een RTL4-achtige film op het punt staat te beginnen en niks is minder waar. ‘Held Hostage’ van regisseur Grant Harvey is een persoonlijk drama waarin de jonge moeder Michelle centraal staat en alleen door een sterk en krachtige vrouw te zijn kan ze de gijzelingssituatie waarin ze verzeild raakt, het hoofd bieden.

Michelle (Julie Benz) is bankmanager bij een klein filiaal. Een aantal criminelen heeft het op het geld van deze bank gemunt en sluipen Michelles huis binnen. De gijzeling is begonnen, Michelle en haar dochter Breea worden gekneveld en vastgebonden. Ze krijgen een kans deze gewelddadige inbreuk te overleven maar dan moet Michelle precies doen wat de overvallers haar zeggen, het beroven van haar eigen bank. Gedreven door liefde voor haar dochter volgt ze elke aanwijzing maar nadat de overval is geslaagd en Michelle en Breea de beproevingen hebben doorstaan is het met de ellende nog niet afgelopen. Ze wordt zelf hoofdverdachte van de overval…

Het eerste deel over de gijzeling en beroving van de bank is interessant en op sommige momenten zelfs spannend, het tweede deel over de rechtszaak ongelofelijk sentimenteel en slaapverwekkend. In dit tweede deel doet een psychologe haar intrede, die op een manier tegen Michelle praat met een nogal kinderachtige insteek, ze zegt alleen wat je zelf ook wel had kunnen bedenken. Misschien is dit de veiligste weg voor de regisseur die duidelijk een rechttoe rechtaan drama neer wil zetten en geen aandacht schenkt aan diep filosofische en psychologische gesprekken. De vreselijke soundtrack werkt ook niet echt mee, je wordt werkelijk bekogeld met zoetsappige muziek die de dramatiek nog eens moeten versterken.

Julie Benz (‘John Rambo’) acteert echter prima, vooral de angst die ze voelt is af te lezen in haar ogen. De eerste scènes nadat de overvallers uit beeld zijn verdwenen laten prachtig de angst zien voor werkelijk alles, overal ligt gevaar op de loer en je wordt door alles en iedereen in de gaten gehouden. De keuze om de gevolgen van de traumatische ervaring te laten zien is een interessante, toch blijft het gevoel dat de regisseur hier meer mee had kunnen doen. ‘Held Hostage’ is te standaard om op te vallen en hoewel Julie Benz het niet slecht doet is de film in de tweede helft nauwelijks het aanzien waard.

Meinte van Egmond