Hell or High Water (2016)

Recensie Hell or High Water CinemagazineRegie: David Mackenzie | 102 minuten | misdaad, drama | Acteurs: Dale Dickey, Ben Foster, Chris Pine, William Sterchi, Buck Taylor, Kristin Berg, Jeff Bridges, Gil Birmingham, Keith Meriweather, Jackamoe Buzzell, Katy Mixon, Amber Midthunder, Joe Berryman, Taylor Sheridan, Howard Ferguson Jr., Debrianna Mansini

“Koste wat het kost”, zo vertaalt de titel van ‘Hell or High Water’ zich het makkelijkst. Deze term leent zich feilloos voor alle centrale personages in deze film met ‘cops and robbers’, met Jeff Bridges aan de kant van de wet en Chris Pine als bankovervaller. De relatief onbekende David Mackenzie (voor sommigen wellicht nog bekend van ‘Starred Up’) is hier de dienstdoende regisseur en het scenario is geschreven door Taylor Sheridan (die hiervoor debuteerde met het uitstekende ‘Sicario’).

Diep in small town Texas laten twee broers, Toby (Chris Pine) en Tanner (Ben Foster) een spoor van bankovervallen na. De nobele drijfveer van de broers zal Texas Ranger Marcus (Jeff Bridges) een zorg wezen; hij moet en zal als laatste wapenfeit voor zijn pensioen deze bankovervallers oppakken. Samen met zijn partner Alberto (Gil Birmingham) wordt de achtervolging ingezet en Texas doorkruist, maar veel schieten ze er nog niet mee op; de broers zijn hun steeds een stapje voor. Het einddoel van Toby en Tanner is in zicht totdat een overval toch niet helemaal gaat als verwacht.

Met het ruige landschap van Texas als decor en een soortgelijk sfeertje als ‘No Country for Old Men’ is de vergelijking snel gemaakt. En ‘Hell or High Water’ kan de vergelijking met deze klassieker makkelijk aan. Doordrenkt met een countrysausje en sfeerbepalende vioolmuziek weet deze moderne western moeiteloos te boeien gedurende ruim anderhalf uur. Dat er in deze film bankovervallen worden gepleegd mag duidelijk zijn, zij het een paar van de slechtst uitgevoerde die je waarschijnlijk ooit heb gezien. Verwacht hier dus geen perfect uitgevoerde misdaden à la ‘Heat’.

Deze bankovervallen mogen dan wel de motor zijn die het verhaal verder helpt maar het is juist de chemie van de twee centrale duo’s en de heerlijke personages die zij onderweg treffen die ‘Hell or High Water’ naar een hoger niveau tillen. Zeker de twee Texas Rangers delen elkaar een paar epische kwinkslagen uit. Ook de kostelijk geschreven bijrolletjes delen memorabele oneliners uit met teksten als “I’m feeling hot and not the good kind” of “What race was he, white, black…? I’ll tell you what was black, his soul.”

Het acteerwerk van ouwe rot in het vak Jeff Bridges mag toch wel even worden uitgelicht. Hij heeft inmiddels de rol van de ouwe charmante brompot weten te perfectioneren. Het zou zomaar zijn beste acteerprestatie kunnen zijn sinds ‘The Big Lebowski’. Ook het centrale broederduo is uiterst geloofwaardig gecast. Veel verder van Captain Kirk kan deze rol niet staan, maar Chris Pine weet hem prima in te vullen.

Het overduidelijke oog voor detail en het onbetwistbare vakmanschap maken ‘Hell or High Water’ tot een waar genot voor elke filmliefhebber. Van script tot acteerprestaties en van cinematografie tot regie; alles is tot in de puntjes uitgewerkt. Gaat deze achtervolgingswestern onmiddellijk zien, want veel betere films dan ‘Hell or High Water’ ga je dit jaar niet krijgen.

Scott van der Winden

Waardering: 5

Bioscooprelease: 20 oktober 2016