Hell Town – Born to the West (1937)

Regie: Charles Barton | 59 minuten | western, avontuur | Acteurs: John Wayne, Marsha Hunt, Johnny Mack Brown, John Patterson, Monte Blue, Syd Saylor, Lucien Littlefield, Nick Lukats, James Craig, Johnny Boyle, Jack Kennedy, Lee Prather, Jack Daley, Vester Pegg

‘Hell Town’ begint meteen actievol met een wilde shootout. Er is geen vergissing mogelijk: dit is een western: hoefgetrappel, stofwolken, en veel geschiet over en weer. Het is alleen niet duidelijk wie de twee partijen precies zijn en of Dare en zijn maatje Dink (Syd Saylor) de juiste kant hebben gekozen, toen ze per ongeluk in dit opstootje terechtkwamen, maar ach, meedoen is belangrijker dan winnen. Gelukkig helpt de rijke neef van Dare ze uit de problemen en geeft hij ze zelfs een baantje. Het is helemaal mooi meegenomen dat Judy (Marsha Hunt), de bevallige vriendin van Tom, Dare best ziet zitten en dat Dare niet veel doet om de duidelijk opbloeiende romance tussen het tweetal in de weg te staan. Niet heel geloofwaardig, wellicht, dat iemand dit toe zou staan, maar het zorgt er in ieder geval voor dat ‘Hell Town’ een kloppend hart krijgt dat de film net boven de middelmaat uittrekt.

De film is vlot geregisseerd, en de schietpartijen en achtervolgingsscènes te paard zijn vaak spannend en meeslepend, maar het wordt pas echt interessant wanneer er een menselijk element in te ontdekken is. Een voorbeeld is de scène waarin het paard van Judy op hol slaat door een letterlijk de kop opstekende ratelslang en Dare en Dink meteen met hun paard achter haar aan snellen om ongelukken te voorkomen. Dink gaat onderuit met zijn paard, waardoor het Dare is die nog als enige Judy zou kunnen redden. En als echte held doet hij dit ook: hij gaat, in razende vaart, naast haar rijden en plukt haar zonder moeite van haar paard en zet haar op het zijne. Ook al was er reeds enige chemie tussen het tweetal toen zij bij Tom thuis Dare’s blauwe oog had verbonden, nu is hun band ineens tien keer zo sterk geworden.

Het zijn Wayne’s natuurlijke charme en zijn schattige wisselwerking met Hunt die de film zo de moeite waard maken. Het verhaal zelf kent niet heel veel conflict of drama, hoewel er hier en daar zeker nog wel wat spanning wordt opgewekt, maar de goed uitgewerkte romance tussen Dare en Judy maakt van ‘Hell Town’ een prima te verteren western. Niet alleen heeft de film shootouts en achtervolgingen, maar ook romantische personages die goed opgebouwde relaties hebben, zonder dat het meisje zomaar even als nagedachte bij Wayne in zijn schoot wordt geworpen, zoals gebruikelijk is. ‘Hell Town’ is een niet heel opmerkelijke, maar wel een degelijke, plezierige B-western met cowboyheld Wayne.