Hellraiser 5: Inferno – Hellraiser: Inferno (2000)

Regie: Scott Derrickson | 99 minuten | drama, horror, misdaad | Acteurs: Craig Sheffer, Nicholas Turturro, James Remar, Doug Bradley, Nicholas Sadler, Noelle Evans, Lindsay Taylor, Matt George, Michael Shamus Wiles, Sasha Barrese, Kathryn Joosten, Jessica Elliot, Carmen Argenziano, Christopher Neiman, Christopher Kriesa, Brian Sostek, Thomas Crouch, J.B. Gaynor, Timothy ‘TJ’ James Driscoll

‘Hellraiser: Inferno’ of ‘hoe krijg je een corrupte politieagent gek’. Het vijfde deel in de ‘Hellraiser’ reeks lijkt maar weinig op een “echte” ‘Hellraiser’ film. Horroricoon Pinhead komt slechts enkele minuten in beeld, wat betekent dat je ‘m op de dvd-hoes waarschijnlijk langer zult zien. Maar zelfs wanneer je de film als losstaande horrorfilm beschouwt blijft er maar weinig over om de film aan te raden. Toch is deze door Scott Derrickson geschreven en geregisseerde film vrij toegankelijk; reden waarom niet ‘Hellraiser’ liefhebbers dit als een van de betere uit de cyclus noemen, en ‘Hellraiser’ fans deze steevast noemen als slechtste.

Craig Sheffer speelt politieagent Joseph Thorne, de man met wie we geacht worden mee te voelen. Zijn personage maakt het ons erg moeilijk, want hij is een drugsverslaafde, corrupte rotzak, die getuigen tot moes slaat en zijn vrouw bedriegt met prostituees, voor wie hij ook niet eens aardig is. Joseph is bezig met het onderzoeken van een moord op een voormalig klasgenoot, als hij in diens huis een mysterieuze puzzeldoos vindt. Joseph is de minste niet en besluit het interessante kubusje van de crimescene te ontvreemden. Je weet immers nooit waar het goed voor is. Na het een en ander met een piepjong hoertje gedaan te hebben trekt onze held zich terug op het toilet van de motelkamer en begint wat met het doosje te friemelen. Dat had ie beter kunnen laten…

‘Hellraiser: Inferno’ heeft een te verwaarlozen plot. Het gaat eigenlijk bijna nergens over. Iets met een seriemoordenaar op kinderen, waar Joseph achteraan zit, iemand die de afgehakte vingers van zijn slachtoffertjes achterlaat op de meest vreemde plekken. Een geheimzinnige man genaamd The Engineer die er meer van schijnt te weten. Ondertussen wordt Joseph geplaagd door visioenen en lijkt hij langzamerhand de grip op zijn leven te verliezen. De Lament configuration box heeft geen andere functie dan aanjager om Joseph tot waanzin te krijgen.

Wat voor Derricksons produktie pleit is dat er hier minder wordt vertrouwd op goedkope schrikeffecten, maar dat de sfeer op zich redelijk creepy is. Het is niet altijd duidelijk wat nu realiteit is en wat hallucinatie. Dit zorgt voor verwarring, maar ook dat de kijker zich ongemakkelijk voelt. Liefhebbers van gore zullen met deze film niet aan hun trekken komen en kunnen beter ‘Hellraiser II’ nog eens uit de kast trekken. ‘Hellraiser: Inferno’ is eigenlijk gewoon een bovennatuurlijke misdaadfilm, met de cenobites die hun naam verlenen aan deze B-film heeft het allemaal weinig van doen.