Hellraiser: Revelations (2011)

Regie: Víctor García | 72 minuten | horror | Acteurs: Fred Tatasciore, Steven Brand, Nick Eversman, Jolene Andersen, Stephan Smith Collins, Jay Gillespie, Daniel Buran, Sebastien Roberts, Sanny Van Heteren, Tracey Fairaway, Devon Sorvari, Adel Marie Ruiz, Camelia Dee, Sue Ann Pien

Pijnlijk, heel pijnlijk. Eigenlijk kun je nu al ophouden met lezen, want de eerste regel van deze recensie vat deze dvd al samen. ‘Hellraiser: Revelations’ is een film die nooit gemaakt mocht worden. De ooit zo sterke franchise, waarvan de eerste twee delen geliefde klassiekers zijn geworden is langzaamaan veranderd in een treurige bedoening die de goede naam van de slechte Pinhead steeds meer te grabbel heeft gegooid. In dit negende(!) deel van de franchise keert zelfs Doug Bradley niet terug. Bradley IS Pinhead en zonder hem is het personage een lege schil.

De vorige delen waren al erbarmelijk, maar het is een teken aan de wand dat Bradley bedankt voor ‘Hellraiser’. De beste man draafde namelijk in alle acht voorgaande delen op. Nu dus niet. Je kunt hem geen ongelijk geven. Deze film is dan ook een bijzonder geval. Dimension Films dreigde de rechten van de franchise kwijt te raken als er niet snel een vervolg op het in 2005 verschenen ‘Hellraiser: Hellworld’ ingeblikt werd. De filmmaatschappij trok vervolgens drie weken(!) uit om een vervolg te maken. Het budget was erg krap (waarschijnlijk ook de enige reden waarom Bradley niet mee wilde doen) en alles moest zo goedkoop mogelijk gedaan worden. Dat resulteerde in een parade van B-acteurs en een onbekwame regisseur. Het vorige wapenfeit van cineast Víctor García was het erbarmelijke ‘Mirrors 2’. Afijn alle voortekenen waren al rampzalig en het eindresultaat is dan ook niet bijster goed.

‘Hellraiser: Revelations’ begint als een soort found footage film. Twee lamlendige tieners, Nico (Jay Gillespie) en Steven (Nick Eversman), zijn van huis weggelopen en naar Mexico gereden. Daar doen ze zich te goed aan alcohol en seks. Op de warrige beelden is te zien hoe de twee een kale man met spijkers in zijn hoofd (Pinhead voor intimi) oproepen en daarna heel hard gillen. Sindsdien heeft de familie van de twee niets meer van hen vernomen. In de volgende scène leer je de familie van Nico en Steven kennen. Vooral moeder Sarah (Devon Sorvari) heeft het enorm moeilijk met de verdwijning van haar zoon Steven. Haar verdriet heeft een wig gedreven tussen haar en haar man Ross (Steven Brand). Zusje Emma (Tracey Fairaway) laat de verdwijning gelaten over zich heen komen. Al mist ze haar vriendje Nico wel. Nico’s ouders Kate (Sanny van Heteren) en Peter (Sebastien Roberts) proberen er maar het beste van te maken al hebben ze de hoop op de terugkeer van hun zoon opgegeven. Dan staat ineens Steven voor de deur. Bebloed en doodsbang. Hij heeft het over een puzzeldoos. Is dat de kubus waar Emma mee speelt?

Het verhaal is een soort compilatie van de beste fragmenten uit de eerste en derde ‘Hellraiser’, maar dan vertolkt door ongetalenteerde acteurs. Dit is een drama, maar dan in de slechte betekenis van het woord. Geen enkele acteur weet sympathie op te wekken. De uitdrukkingsloze Steven Brand ‘acteert’ als een houten pop, Tracey Fairaway’s erotisch bedoelde scène (waarin ze in extase raakt van de kubus) is uiterst gênant en Nick Eversman hysterische spel is ronduit tenenkrommend. Iedere acteur levert beschamend werk af. In soaps tref je beter acteerwerk aan. Tot overmaat van ramp straalt de ‘nieuwe’ Pinhead – vertolkt door Stephan Smith Collins – geen enkele dreiging uit. Sterker nog: hij oogt zelfs onnozel. Bradley wist Pinhead autoriteit en macht uit te laten stralen. Smith Collins oogt vooral als een beschonken dorpsgek met spijkers in zijn hoofd.

Qua gore stelt deze film ook teleur. De moorden worden warrig in beeld gebracht (en soms zelfs gerecycled. Het ‘found footage’ filmpje waarmee de film opent, wordt later nog een keer getoond(!) en oogt nep. Het geweld is afgezwakt. Misschien hoopt Dimension Films een nieuw publiek aan te boren, maar met deze film gaat dat niet lukken. Een paar zedige seksscènes moeten de boel opleuken, maar van deze preutse fragmenten zal zelfs de meest gefrustreerde puistige puber niet warm worden. Het bijzondere van dit vehikel is dat de film ondanks de compacte speelduur (75 minuten) verveelt. De echte Pinhead zou na het zien van deze film een hamer moeten pakken en spijkers met (of is het op?) koppen moeten slaan. Jongens, stop er toch gewoon mee…

‘Hellraiser: Revelations’ verschijnt woensdag 10 oktober 2012 op DVD en blu-ray en is vanaf dinsdag 18 september 2012 te huur.