Helmut Newton – Frames from the Edge (1989)

Regie: Adrian Maben | 100 minuten | documentaire

Weinig kunstenaars zullen in de mond nemen dat zij gecharmeerd zijn van Hollywood. Vaak stuit het neppe en gemaakte karakter van ‘Tinseltown’ hen tegen de borst. Iets wat totaal niet geldt voor fotograaf Helmut Newton, die op zijn beurt helemaal weg is van de filmstad. In de documentaire ‘Helmut Newton – Frames from the Edge’ vertelt de fotograaf grotendeels zelf over zijn werk en werkwijze, dat zich concentreert op erotisch getinte fotografie. Documentairemaker Adrian Maben was verantwoordelijk voor het eindresultaat. Net als in menig ander documentaire over een artiest of kunstenaar, komen tal van vrienden en bewonderaars aan het woord. Zo ook in deze productie. In dit geval hebben de makers ervoor gekozen geen namen bij de verschillende sprekers te vermelden. Dit maakt dat het soms wat lastig is om de verschillende personen en relaties te plaatsen.

‘Frames from the Edge’ besteedt veel aandacht aan de totstandkoming van het werk van Newton. Voornamelijk ook waar het gaat om de organisatorische kant van de zaak. De camera volgt de fotograaf in het voortraject van verschillende fotoshoots. De beelden laten zien dat Newton met de grootste zorgvuldigheid ‘zijn meisjes’ uitkiest en geschikt of ongeschikt bevindt voor zijn erotische foto’s. Net als het leven van Newton speelt ook deze documentaire zich grotendeels af in Hollywood, Monaco en Berlijn. De film bevat beelden van mooie huizen, hotels en tuinen van de glamourachtige plaatsen waar Newton graag vertoefd. Het geeft een mooi beeld van Hollywood, enkele decennia terug.

‘Frames from the Edge’ benadrukt de mate van populariteit onder vrouwen wanneer het gaat om Newtons naaktfotografie. Zo wordt gekscherend gesteld dat zelfs vrouwelijke actrices uit Hollywood liever een afspraak met Newton zouden hebben dan met sterregisseur Steven Spielberg. Het is een beeld dat ook op andere momenten wordt bevestigd. Bijvoorbeeld wanneer Newton in z’n cabrio door de straten van L.A. rijdt en op flink wat aandacht van vrouwelijke medeweggebruikers kan rekenen. Maar ook wanneer fotomodellen rijen dik voor de deur staan bij een auditie voor een fotoshoot van Newton. Het zegt iets over de impact van zijn werk. ‘Frames from the Edge’ is vanwege de volledigheid van het portret (zowel op de persoon als op de kunstenaar) een blijvend document betreffende één van ‘s werelds grotere fotografen.

Tjeerd Kooistra