Hemel (2011)

Regie: Sacha Polak | 80 minuten | drama | Acteurs: Hannah Hoekstra, Hans Dagelet, Rifka Lodeizen, Mark Rietman, Barbara Sarafian

In het Nederlands drama ‘Hemel’ ontmoeten we een jonge meid die een ingewikkeld vadercomplex probeert weg te neuken met zoveel mogelijk lovers.

Wie het woord neuken te vulgair vindt, mag hierbij afhaken (het wordt erger) en hoeft ook geen kaartje voor dit drama te kopen. Hemel combineert arthouse cinema met geklets over seks, plas, spuug en poep. Maar gelukkig ook over interessanter zaken.

Het verhaal van ‘Hemel’ is helemaal van deze tijd (2012) en daarmee heel herkenbaar. Jongeren die hun seksualiteit gebruiken als verdoving tegen groeipijnen, en als wapen en harnas tegen alle ingewikkelde en bedreigende zaken waarmee het volwassen leven hen confronteert. Zo heeft het titelpersonage te stellen met een afwezige moeder, een vader die steeds nieuwe liefjes heeft, en een levenspad zonder duidelijke richting dat ze moet afleggen zonder kompas.

Boeiende materie dus, maar niet altijd boeiend om te volgen. Dat komt door de weinig overtuigende manier waarop Hemel haar lusten botviert. Zij doet dit voornamelijk door wildvreemde kerels aan te spreken met gortdroge zinnen in de trant van ‘ik heb een hele natte kut’. Deze als provocatie bedoelde zinnen komen uit een tijd dat ze konden shockeren en louter waren bedoeld om taboes te doorbreken. In de 21e eeuw passen dergelijke zinnen hooguit bij het absurdistisch universum van Wim T Schippers of bij een parodie op Nederlandse blootfilms. In een realistisch drama klinken ze onnatuurlijk en bizar.

Wat ook niet overtuigt zijn de personages van Hemel en haar vader. Aan uitstapjes (Sevilla, klassiek concert) en werk (veilingmeester) te oordelen, zijn ze van intellectuele huize. Toch druipt het vulgaire eraf, vooral als er toiletten in de buurt zijn. Van enige reserve is geen sprake, en dat vloekt bij de beschaving die ze aan de dag leggen in andere zaken.

Dit is allemaal des te verdrietiger, als je bedenkt dat ‘Hemel’ in de meeste opzichten een prima film is. Beeld en geluid vullen elkaar prachtig aan, zoals in het verwante ‘Joy’. Hannah Hoekstra acteert formidabel en zolang de dialogen niet over seks gaan, wordt er heel wat zinnigs verteld en worden verhoudingen overtuigend blootgelegd. Neemt niet weg dat ‘Hemel’ een ongemakkelijke combinatie is van achterhaalde taboedoorbrekerij en urgente moderne cinema.

Henny Wouters

Waardering: 2.5

Bioscooprelease: 29 maart 2012
DVD-release: 18 juni 2012