Hemel op aarde (2013)

Regie: Pieter Kuijpers | 102 minuten | drama | Acteurs: Bram van Schie, Jeroen van Koningsbrugge, Huub Stapel, Lies Visschedijk, Ella-June Henrard, Michel Sluysmans

De dertienjarige Bart groeit op in een strenggelovig gezin in Limburg. Op een dag verhuist een niet-gelovig Antwerps gezin naar het dorp waar zij wonen. Al na een paar dagen spreekt het hele dorp schande over de familie. Behalve Bart. Hij raakt bevriend met de rebelse zoon van de familie Verheije en wordt verliefd op zijn oudere zus Moniek. Als blijkt dat zij ziek is, doet Bart er alles aan om haar te helpen. Dat kan niet verkeerd zijn, want God is toch liefde?

Echter is vooral zijn moeder hier zwaar op tegen. Ze noemt het gezin zondaren, aangezien ze niet naar de kerk gaan. De vader van Bart werd al gezien als de dorpsgek, maar als hij ook nog wordt ontslagen slaan alle stoppen door. Bart voelt zich schuldig en is bang dat zijn vader wordt gestraft voor de zonden van Bart. Zijn vader ontspoort steeds meer in zijn strenggelovige dagelijkse leven. Als hij merkt hoe belangrijk liefde voor Bart is, probeert zijn vader hem te steunen.

Bart wordt gespeeld door de debuterende Bram van Schie die zijn eerste verliefdheid en zijn devotie aan God overtuigend weet te spelen. Zijn vader wordt gespeeld door Jeroen van Koningsbrugge, die voor deze film zijn lang niet gehoorde Limburgse dialect weer ten gehore kan brengen. ‘Hemel op aarde’ is namelijk volledig Limburgs gesproken en is daar al eerder in première gegaan dan in de rest van Nederland. Zeker voor de niet-Limburgers onder ons is het onbekende van deze taal een boeiende toevoeging. Het feit dat deze geringe groep sprekers zich ook nog in een doodse omgeving bevinden, waar niets anders te doen is dan naar de kerk gaan, benadrukt de eentonigheid van het alledaagse bestaan van de inwoners. Pas als de stadse familie verhuisd lijkt er meer kleur te komen in de film. En hoe meer tegenslagen erbij komen, hoe plezieriger ‘Hemel op aarde’ wordt om naar te kijken. Een beetje spanning is blijkbaar hard nodig.

Pieter Kuijpers toont in ‘Hemel op aarde’ het strenggelovige Limburg ten tijde van de Grease-gekte. Bart bevindt zich middenin het conflict tussen de rebelse familie en de strenge geloofsbelijdenis van het dorp. Hij begint steeds meer te twijfelen over de rechtvaardigheid van God. Hij doet er alles aan om de hemel op aarde te creëren, maar zodra alles tegenzit slaat de twijfel toe. Kuijpers stelt hiermee een interessante vraag aan de orde. Als je nooit iets verkeerd doet volgens het Boek van God, waarom lijk je dan toch gestraft te worden?

‘Hemel op aarde’ is iets totaal anders dan we van Pieter Kuijpers gewend zijn, die vooral bekend is van films als ‘TBS’ en ‘Van God los’. Gewelddadigheid heeft hij ingeruild voor thema’s als vriendschap, geloof en bovenal ook liefde. De botsing en soms ook overlapping tussen heil en onheil geven de film een interessante afwisseling tussen plezier en verdriet. Vooral de ernstige ziekte van Moniek zorgt voor een schrijnend randje, maar tegelijkertijd blijft het optimisme van de jonge generatie elk moment voelbaar. Pieter Kuijpers is er in geslaagd om een serieus verhaal te vertellen, af en toe met een nodige knipoog.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 9 januari 2014
VOD-release: 6 mei 2014