Herbie Rides Again (1974)

Regie: Robert Stevenson | 88 minuten | actie, komedie, avontuur, familie, romantiek | Acteurs: Helen Hayes, Ken Berry, Stefanie Powers, John McIntire, Keenan Wynn, Huntz Hall, Richard X. Slattery, Raymond Bailey, Dan Tobin, Elaine Devry, Liam Dunn, Vito Scotti, Don Pedro Colley, Chuck McCann, Larry J. Blake

In 1974 is het eindelijk zover, na zes jaar wachten is de sympathieke Volkswagen Beetle Herbie weer terug op de weg! Maar wel zonder zijn vrienden uit ‘The Love Bug’: de kijker krijgt bijna meteen te horen dat Jim Douglas en Tennessee Steinmetz beiden het land uit zijn. Ze hebben hun goede vriend Herbie achtergelaten bij Mrs. Steinmetz (Helen Hayes), de moeder van Tennessee.

Met deze klassieker maakte Disney een ommezwaai van 180 graden. Geen stoere racer, zoals eerder Douglas, in de hoofdrol naast Herbie, maar een oud dametje. Een teleurstelling voor velen waarschijnlijk, want het betekent ook dat er minder geracet zal worden. De koelbloedige weduwe Mrs. Steinmetz, een glansrol van Helen Hayes, woont in een schitterende oude kazerne met haar voormalige buurvrouw, de jonge mooie Nicole Harris (Stefanie Powers). Nicole is een stewardess, dus is vaak op weg, maar gelukkig is Mrs. Steinmetz niet geheel alleen. Ze heeft uiteraard Herbie die een oogje in het zeil houdt, maar ook een oude tram en een ouderwetse radio-installatie die haar dicht aan het hart liggen en die haar bijstaan door dik en dun. Helen Hayes is, naast Herbie natuurlijk, de ster van de film. Op 74-jarige leeftijd laat ze hier duidelijk zien dat haar carrière nog lang niet over is. De topscène uit de film staat dan ook geheel op haar naam. Voor de kleinsten is dit waarschijnlijk meteen ook de spannendste en meest hilarische scène uit de film: Mrs. Steinmetz wordt achtervolgd door de slechteriken als ze op weg is naar de markt – die uiteraard weer Herbie willen stelen – maar ondertussen zit Mrs. Steinmetz heerlijk te breien en doet Herbie al het stuntwerk.

Bij scènes als deze vallen die van Nicole en Willoughby Whitfield (Ken Berry) – het aardige goedgelovige neefje van de slechte Hawk – bijna in het niet. Daarnaast ontbreekt het hen aan de nodige chemie, en is het niet echt geloofwaardig dat ze spontaan voor elkaar vallen. Desondanks zijn ze beiden wel een leuke toevoeging aan het verhaal.

De over de top bad guy is ditmaal Alonzo Hawk (Keenan Wynn, die dezelfde rol eerder speelde in ‘The Absent Minded Professor’ uit 1961). Hij wil de kazerne, net als alles eromheen, slopen om er vervolgens een groot Hawk-complex te bouwen. Als op en top gemene man is Keenan Wynn helemaal in zijn element. Niet zozeer angstaanjagend, maar vooral grappig in zijn boosheid, een echte Disney creatie dus.

Zoals misschien al op te maken valt uit het verhaal, is er geen stoere race-wagen rol voor de schattige Beetle in ‘Herbie Rides Again’. Hij neemt eerder de rol van misdaadbestrijder op zich. Wel een hele snelle en eigenwijze met heel veel vrienden die hem uiteindelijk te hulp schieten, wat er spectaculair uitziet.

Al met al is deze Herbie-film uiteindelijk behoorlijk cheesy geworden, mede dankzij de onwaarschijnlijke gebeurtenissen die alle problemen snel oplossen. Maar hoe ‘kaziger’ de film, hoe leuker voor kinderen. Daarom zal ‘Herbie Rides Again’, ondanks het missen van spectaculaire spannende races, nog steeds een groot succes zijn voor de kids.

Tessa Obbens