Het bijzondere leven van Rocky De Vlaeminck (2010)

Regie: Kevin Meul | 15 minuten | korte film | Acteurs: Wim Willaert, Kenneth Vanbaeden, Ruth Becquart, Jef Demedts

Een voice-over leidt de kijker binnen in het leven van Rocky De Vlaeminck. Samen met zijn ouders, grootvader en de hond vormt hij een leuk gezin. Enkele tragische ongevallen verstoren brutaal deze harmonie van geluk. Voor Rocky is het simpel: iedereen die hij graag ziet legt het loodje. Daarom besluit hij van niemand meer te houden en zich als een emotionele paria te gedragen waardoor zelfs de band met zijn moeder abrupt stukgaat. Tot hij op een dag de engelachtige verschijning Angie tegenkomt.

De combinatie van zwarte humor met een knappe stilistische omkadering zorgt ervoor dat ‘Het Bijzondere Leven van Rocky De Vlaeminck’ een opmerkelijke prent is die zich leent voor meerdere kijkbeurten. Het verhaal dat begint in de jaren 70 en twintig jaar later op een ongewone plek eindigt,  levert in een beperkt tijdsbestek toch een aantal memorabele momenten op. Regisseur Kevin Meul valt nergens stil en heeft bijzonder veel aandacht  voor de opsmuk van zijn film. Ieder detail lijkt te kloppen. Hij werd tijdens het Internationaal Kortfilmfestival van Leuven in 2010  dan ook terecht beloond met een publieksprijs.

Zelfs de voice-over, die de hele prent door de lotgevallen van Rocky verduidelijkt, werkt wonderwel. Meestal wordt dit als een gimmick of foefje beschouwd om manco’s  in het script te verdoezelen. De warme stem van acteur Josse De Pauw versterkt net de aparte sfeer die er in ‘Het bijzondere leven van Rocky De Vlaeminck’ hangt. Ondanks de tragische achtergrond veroorzaakt deze kortfilm prettige krampen in de buikstreek.

Jochem Geelen