Het feest van tante Rita (2022)

Recensie Het feest van tante Rita CinemagazineRegie: Dennis Bots | 80 minuten | familie, musical | Acteurs: Esther Mbire, Sil van der Zwan, Edsilia Rombley, Pim Muda, Piet Tomassen, Edo Brunner, Lucretia van der Vloot, Tooske Ragas, Ridder van Kooten, Lonneke van Krimpen, Channah Hewitt, Remi de Smet, Najib Amhali, Jack van Gelder

‘Het feest van tante Rita’ is gebaseerd op de populaire Minidisco. Voor wie geen kinderen in de doelgroep heeft: dit zijn kinderliedjes die op YouTube of TikTok een enorme schare fans hebben. Ze zijn dansbaar en worden begeleid door animatiefilmpjes. Het concept, dat werd bedacht door Didi Dubbeldam en Jan van der Plas, werd zo succesvol, dat er ook campingshows en theateroptredens volgden. Een filmvariant kon dus niet uitblijven.

Lulu (Esther Mbire) en haar ouders Chanelle (Edsilia Rombley) en Jan (Pim Muda) gaan op vakantie, en dit jaar mag Lulu’s beste vriend Theo (Sil van der Zwan) mee. Dikke voorpret dus, maar eenmaal op de plaats van bestemming – vakantiepark Beerze Bulten – aangekomen, heeft Chanelle nog een extra verrassing in petto: de uitnodiging voor het jaarlijkse feest van tante Rita is binnen! Lulu verheugt zich er enorm op, omdat tante Rita tijdens dit feest een danswedstrijd organiseert. Dat Lulu al meerdere keren deze wedstrijd gewonnen heeft, baart Theo eigenlijk wel zorgen, want hij vindt dat hij niet goed kan dansen. Toch is Lulu’s enthousiasme voldoende om zich daar niet zo druk om te maken.

Waar Lulu en Theo zich wel zorgen om zouden moeten maken, is de aanwezigheid van de valse, jaloerse en klaarblijkelijk rijke Vwo (Piet Tomassen). Vwo is een jongen van hun leeftijd, maar Lulu en hij botsen meteen omdat Vwo niet tegen zijn verlies kan (en Lulu nogal opschepperig doet over de danswedstrijd). Hij draagt zijn persoonlijke chauffeur (Edo Brunner) op om Lulu en Theo in de gaten te houden en uiteindelijk hun plannen te dwarsbomen, zodat hij die eerste plaats in de danswedstrijd wint. Ondertussen is Jan zich ook nogal kinderachtig aan het gedragen. Omdat het feest van tante Rita precies is als er een belangrijke voetbalwedstrijd uitgezonden wordt, doet hij alsof hij erg ziek is, zodat hij in het vakantiehuisje kan blijven. Hij heeft echter niet gerekend op Chanelle, die uit zorgen om haar man besluit ook thuis te blijven…

‘Het feest van tante Rita’ is een luchtige en vrolijke kinderfilm. De plot stelt heel weinig voor. Het scenario is overduidelijk geschreven met het idee zoveel mogelijk Minidisco-referenties op te kunnen nemen. Dat is niet erg, de jeugdige kijker zal zich zeker vermaken met de liedjes en dansjes. Erg serieus nemen de makers hun doelgroep niet, want een nogal bijziende buschauffeur, die nauwelijks de weg voor zich ziet (en een uit een dierentuin losgebroken leeuw aanziet voor passagier), dat gelooft zelfs een peuter niet. De personages komen verder ook niet echt uit de verf, het lijkt eigenlijk of de kijker veel achtergrondinfo mist, en of ‘Het feest van tante Rita’ eerder een spin-off van een serie is over het gezin. Want of tante Rita nu écht familie is en wat de oorsprong van dit feest is, dat wordt niet duidelijk. Dat is jammer, maar ook weer niet onoverkomelijk. De film is goed voor een dik uur vermaak, maar tegelijkertijd zal de doelgroep net zoveel (of misschien wel meer) plezier beleven aan een zelf georganiseerde danswedstrijd op de liedjes van Minidisco.

Bioscooprelease: 21 december 2023
VOD-release: 29 maart 2023 (Pathé Thuis)