Het Gordijnpaleis van Ollie Hartmoed (2011)

Regie: Norbert ter Hall | 200 minuten | drama, familie, komedie | Acteurs: Teun Stokkel, Susan Visser, Gijs de Lange, Aart Staartjes, Isabelle Stokkel, Bracha van Doesburgh, Rick Paul van Mulligen, Hossein Mardani, Amin Belyandouz, Myron Wouts, Dana Goldberg, Trudy de Jong, Jakob Beks, Sebastiaan Labrie, Louis Talpe, Kitty Courbois, Leontine Borsato, Dean Overkemp, Jan Overkemp, Barry Atsma

In de donkere decembermaand van 2011 kon het Nederlandse en Vlaamse publiek voor het eerst kennismaken met Ollie Hartmoed en zijn volstrekt maffe familie. In vier afleveringen van elk vijftig minuten werd een aandoenlijk beeld geschetst van dit positief ingestelde jochie en zijn drang om de wereld ietsje mooier te maken. Voor hen die deze bijzondere serie van schrijver Robert Alberdingk Thijm en regisseur Norbert ter Hall (“A’dam – E.V.A”, “Waltz”) gemist hebben op tv of die graag nog eens wil genieten van de malle verwikkelingen rondom de familie Hartmoed, is er nu gelukkig de DVD.

Ollie (Teun Stokkel) is negen jaar. Zijn familie ingewikkeld noemen, dat is nogal een understatement. Zijn vader Oscar (Gijs de Lange) is net opnieuw getrouwd en heeft samen met zijn derde echtgenote drie Chinese meisjes geadopteerd. Dankzij het eerste huwelijk van Oscar heeft Ollie een halfzus, Tina (Bracha van Doesburgh) en een halfbroer Julius (Rick Paul van Mulligen). Die laatste gaat liever als Julia door het leven, maar is verder wel gelukkig met zijn vriend Greg (Louis Talpe). Tina is getrouwd met de Marokkaanse Ilias (Hossein Mardani). Hun zoontje Momo (Amin Belyandouz) heeft Ollies leeftijd, maar formeel gezien is Ollie natuurlijk zijn oom. Daarom noemt Momo hem steevast oom Ollie. Ollies echte zus heet Lola (Isabelle Stokkel). Lola heeft er nogal de pest in dat hun moeder Lillian (Susan Visser) verliefd is geworden op – en in verwachting is van – de alcoholverslaafde Ralf (Sebastiaan Labrie). Ralf heeft uit een vorig huwelijk ook drie zoons, de aan ADHD lijdende tweeling Wilco en Remco (Dean en Jan Overkemp) en de verveelde, agressieve puber Tobias (Myron Wouts). Met zijn zevenen gaan ze in een veel te klein appartementje wonen. Op de dag van de verhuizing verlaat de moeder van Lillian, Gusta (Trudy de Jong), Ollies opa Luc (Jakob Beks), vlak voor zijn pensioen. Ze heeft een relatie gekregen met haar veel jongere leraar bejaardengym (Barry Atsma in een hilarische rol). En opapa (Aart Staartjes met buitengewone wenkbrauwen), Ollies beste vriend in de familie? Die wordt bijna honderd en zijn liefste wens is om de hele familie Hartmoed weer eens bij elkaar te krijgen. Maar dat zal moeilijk zijn, omdat iedereen ruzie met elkaar heeft… Desondanks belooft Ollie dat hij het wel zal regelen. En die witte kerst die opapa graag wil, dat komt ook wel in orde.

Ondertussen krijgen we van Ollie allerlei wetenswaardigheden over gordijnen te horen. Ollie is namelijk dol op gordijnen en betrekt het op de dingen in zijn leven. Niet vreemd als je bedenkt dat zijn familie eigenaar is van het beroemde Gordijnpaleis Hartmoed. Dat kent toch iedereen! Maar is het Gordijnpaleis wel van Ollies familie? Wanneer Ollie zijn ‘andere helft’ tegenkomt op school, Germaine Tulp (Dana Goldberg), doet hij er alles aan om indruk op haar te maken. Germaine komt uit een perfecte, intens gelukkige familie. Maar natuurlijk is niets zoals het lijkt… Dan moet Ollie ook nog een hartoperatie ondergaan, omdat hij in tegenstelling tot wat altijd gedacht is, geen astma heeft, maar een gaatje in zijn hart. De misverstanden stapelen zich op en er lijkt steeds meer ruzie te komen. Ollie geeft de moed bijna op…

‘Het gordijnpaleis van Ollie Hartmoed’ is een bijzonder goed verzorgde familieserie. Er is enorm veel aandacht geschonken aan de vormgeving en aankleding. Door de mix van stijlen, kleding en kapsels uit de jaren zeventig en tachtig en de sublieme muziek die weer uit een periode daarvoor lijkt te komen is het moeilijk in te schatten wanneer ‘Ollie Hartmoed’ zich precies afspeelt. Eigenlijk heeft de serie daardoor diezelfde tijdloosheid gekregen als David Lynch’ ‘Twin Peaks’. De uiteenlopende cast zet hun beste beentje voor en enkele acteurs zijn gewoon onherkenbaar in hun rollen. Er is met zichtbaar plezier gewerkt aan de serie en dat betaalt zich uit. Het scenario behandelt serieuze problemen op een volwassen manier, maar ondanks de soms zware kost (scheiding, drankmisbruik, vreemdgaan, discriminatie, transseksualiteit) is ‘Het gordijnpaleis van Ollie Hartmoed’ zonder meer geschikt kijkmateriaal voor kinderen vanaf een jaar of zeven en hun ouders. Maar weet je, stiekem hoeft er eigenlijk helemaal geen kind mee te kijken, want ‘Ollie Hartmoed’ is gewoon leuk voor iedereen.

‘Het Gordijnpaleis van Ollie Hartmoed’ verschijnt op donderdag 2 februari 2012 op DVD.