Het grote gebeuren-Spreeuwen (2006)

Regie: Marcel Prins, Leon Giesen | 6 minuten | muziek, korte film

‘Het grote gebeuren’, of ‘Spreeuwen’ zoals de, alternatieve, titel-die-de-lading-beter-dekt luidt, is een korte film van het Nederlandse duo The Good Guys. Dit duo bestaat uit de in 1962 geboren filmmaker Marcel Prins (bekend van onder andere ‘Het misdrijf van Abraham Prins’ over zijn grootvader) en de even oude Leon Giesen. Het duo vormt sinds de begin jaren 90 een camera/regie team en maakt documentaires en korte films.

De spreeuwen uit de titel vliegen zoals spreeuwen dat doen. Alleen hier zijn de beelden op een zodanige manier bewerkt dat ze een bijna  hypnotiserende werking hebben. De vogels voeren onbewust een mooie dans uit, fladderen door elkaar, maar op een wijze dat lijkt alsof ze hun route vooraf ingestudeerd hebben. Ze vormen golven, water, neerslag, je kunt er van alles in zien. De muziek van Leon Giesen is perfect gekozen en het tempo van de film is precies goed. Als de camera zakt en de boomtoppen, kerktoren en daken van huizen zichtbaar worden, krijgt de film een wat realistischere lading en voelen de beelden minder ‘screensaver-achtig’ aan. Het is dan niet meer of je naar gefingeerde beelden aan het kijken bent.  Aandoenlijk is ook het ene vogeltje dat op het eind nog even van rechts naar links vliegt.

Het filmpje was te zien tijdens Dansclick in het najaar van 2006. Tevens is de film opgenomen in het programma van het dans filmfestival Cinedans 2007. Grappig is dat je bij ‘dansfilms’ misschien wel als laatste aan spreeuwen denkt. Maar wie zegt dat alleen mensen aan dans kunnen doen? Het is maar hoe je ‘dans’ interpreteert. Deze spreeuwen, prachtig in beeld gevat door The Good Guys, laten zien dat dansen een ruim begrip is.

Speciale vertoning: Cinedans 2007, Nederlands Film Festival 2007