Het Juk (2019)

Recensie Het juk CinemagazineRegie: Nico van den Brink | 15 minuten | korte film, horror | Acteurs: Hanna van Vliet, Kay Greidanus, Ilke Paddenburg

De eerste keer de familie van je partner ontmoeten is spannend en niet altijd een pretje. Zeker niet als je een vrouw bent en je vriend twee broers heeft die niet vies zijn van een beetje machismo, zo ervaart Ciska in de korte film ‘Het Juk’ als ze voor het eerst op bezoek gaat bij de familie van haar vriend Pascal. Waar een ongemakkelijk gesprek bij het avondeten nog wel te verteren is, blijkt er in het oude familiehuis meer aan de hand te zijn. Het tweetal wordt bespied door het excentrieke buurmeisje en er lijkt iets niet pluis te zijn op zolder. Als in het holst van de nacht plotseling twee geheimzinnige ogen oplichten in het donker, wordt duidelijk dat het huis een sinister geheim herbergt.

‘Het Juk’ is een korte horrorfilm die bijna alles goed doet en de speeltijd van slechts iets meer dan een kwartier optimaal benut. De eerste paar minuten heeft de film nog een redelijk frivool karakter, maar dat maakt vrij snel plaats voor een suggestieve, donkere ondertoon. Het verhaal maakt je steeds nieuwsgierig naar meer, maar is nooit te scheutig met het onthullen van details en informatie. Hierdoor is de spanningsopbouw dik in orde en werkt ‘Het Juk’ toe naar een tamelijk verrassende en uitstekende climax.

Met ‘Het Juk’ trok regisseur Nico van den Brink de aandacht van de productiehuizen van de vermaarde horrorregisseurs Sam Raimi (‘The Evil Dead’, ‘Evil Dead II’, ‘Drag me to Hell’) en James Wan (‘Saw’, ‘Insidious’, ‘The Conjuring’). Niet zo gek. Het verhaal leent zich namelijk ook prima voor een langere film. Het is dan wel te hopen dat het bronmateriaal in vakkundige handen terechtkomt, want ‘Het Juk’ is een stuk beter dan veel horrorproducties die de laatste jaren in Hollywood het levenslicht zien. Een zeldzaam juweeltje binnen de Nederlandse griezelkunst.

Frank Heinen

Speciale vertoning: Halloween Horror Show 2022