Het kleine spookje Laban (2006)

Regie: Per Åhlin, Alicja Jaworski, Karin Nilsson, Lasse Persson | 45 minuten | animatie, familie | Nederlandse stemmencast: Wiebe Pier Cnossen, Lucas Dietens, Hetty Heijting, Noortje Herlaar, Tim Koper, Jurjen Van Loon, Jan Nonhof, Beatrijs Sluijter, Hymke de Vries, Donna Vrijhof

In ‘Het kleine spookje Laban’ maken kinderen die de beroemde creatie van de Zweedse Inger en Lasse Sandberg niet kennen uit hun boeken, voor het eerst kennis met het aandoenlijke spookje. Laban is een figuurtje met wie veel kinderen zich kunnen vereenzelvigen, hij is nog maar klein en woont met zijn ouders en streken uithalende zusje – weliswaar in een kasteel – maar zijn woonomgeving zet niet de toon in de film. Het belangrijkste is dat Laban net als de meeste kleuters is; soms onzeker of zelfs bang. Voor een spook is het natuurlijk gek om angstig te zijn, maar gelukkig vat Labans familie en vriendjes het allemaal sportief op en beseffen zij dat Laban gewoon nog moet groeien in zijn taak.

In deze korte speelfilm komen zes verhaaltjes van circa tien minuten langs. De animaties zijn eenvoudig maar met simpele middelen weten de animators veel emotie in de gezichtsuitdrukkingen te leggen, zodat zij echt gaan leven. Het prentenboekachtige sfeertje wordt versterkt door de mooie collageachtige achtergronden die wel met heel veel huisvlijt geknipt lijken te zijn. Prachtig!

De verhalen kennen een duidelijke structuur. Ook de kracht van herhaling wordt regelmatig toegepast. Zo proberen Laban en zijn vriendje prins Bas in het eerste verhaaltje de andere inwoners van het kasteel (de koning en de koningin) te laten schrikken, maar zij veroorzaken alleen een lachbui bij de koning en een bezorgd “Je wordt toch niet verkouden, Laban?” bij de koningin. In een later verhaaltje proberen Laban en prins Bas de vriendin van de koningin de stuipen op het lijf te jagen, wat keer op keer mislukt, tot het moment dat Laban zichzelf laat zien. Hilarisch is Labolina, het zusje van Laban, dat alle geluiden kan nabootsen, van een stoomboottoeter tot de stemmen van haar huisgenoten.

Een boodschap zou kunnen zijn dat je vooral in jezelf moet geloven, maar van een echte moraal is voor de verandering gelukkig geen sprake. Bovenal is ‘Het kleine spookje Laban’ gewoon een hele leuke en hartverwarmende film waar de kleine filmfan, maar ook zeker hun ouders, met veel plezier naar zullen kijken.

Bioscooprelease: 4 september 2008