Het ongelooflijke verhaal van de mega grote peer – Den utrolige historie om den kæmpestore pære (2017)

Recensie Het ongelooflijke verhaal van de mega grote peer CinemagazineRegie: Amalie Næsby Fick, Jørgen Lerdam, Philip Einstein Lipski | 79 minuten | animatie | Nederlandse stemmencast: Mats Hoogland, Nathalie Haneveld, Frank Hoelen, Hein van Beem, Daan van Rijssel

Wie denkt aan Deense jeugdfilms, denkt al gauw aan hoogstaande live-action producties waarin op een toegankelijke manier serieuze thema’s worden aangesneden. Er worden echter ook animatiefilms gemaakt in het Scandinavische land. En dat gaat niet onverdienstelijk. De nieuwste loot aan de boom is ‘Het ongelooflijke verhaal van de megagrote peer’ uit 2017, waarin het olifantje Sebastian en zijn beste vriendje, de kat Mitcho de hoofdrollen spelen. Het verhaal is gebaseerd op het gelijknamige kinderboek van de hand van Jakob Martin Strids en was in eigen land een groot succes. Niet alleen wist het publiek de film te waarderen, maar ‘Het ongelooflijke verhaal van de megagrote peer’ werd bekroond met een Robert – het Deense equivalent van het Gouden Kalf – voor beste kinder- en jeugdfilm. De film, gemaakt door het regisseurstrio Jørgen Lerdam, Amalie Næsby Fick en Philip Einstein Lipski, trok tevens de aandacht op het Filmfestival van Berlijn, met een nominatie in de nevencompetitie voor kinderfilms, Generation KPlus.

‘Het ongelooflijke verhaal van de megagrote peer’ wordt gekenmerkt door een levendige verbeeldingskracht en een flinke dosis humor. In Solby, een klein en vredig Deens havenstadje, is het goed toeven voor de vrienden Sebastian en Mitcho. Totdat de geliefde burgemeester die ze liefkozend ‘JB’ noemen, van de ene op de andere dag verdwijnt. Wanneer hij een jaar vermist wordt, en de aan grootheidswaanzin lijdende locoburgemeester Kwast op het punt staat definitief de burgemeesterspost over te nemen, vinden de vriendjes bij toeval een fles in zee met daarin een briefje met een mysterieuze tekst: ‘Aan wie deze boodschap ook vindt, ik ben gestrand op het mysterieuze eiland. Red me alsjeblieft! Maar wees voorzichtig met de wrede piraten en de Zwarte Zee’. Sebastian en Mitcho zijn ervan overtuigd dat het briefje afkomstig is van JB en besluiten hem te gaan redden. Dat doen ze in een tot boot omgebouwde, megagrote peer. Ze krijgen in hun zoektocht hulp van de gekke professor Glykose, die met hen meevaart naar de open zee. Samen zetten ze koers naar het mysterieuze eiland waar de burgemeester te vinden zou zijn, een plek waar nog nooit iemand van is teruggekeerd. Al snel komen ze terecht in een bijzonder avontuur vol rare piraten, zeemonsters en gigantische peren.

Deze negenenzeventig minuten durende animatiefilm is charmant geïllustreerd. De stijl is eerder koddig dan realistisch en draagt bij aan de humoristische toon. Menselijke en dierenfiguren leven zij aan zij en met name de mensen zijn vrij karikaturaal neergezet; Kwast een klein onderdeurtje die zijn woede slecht kan beheersen, de professor met een woest grijs kapsel en een enorme neus en de piraten in uiteenlopende soorten en maten. Het verhaal is rijk aan fantasie en wordt vlot verteld. Aardige vondsten zijn de dwarsdoorsnedes van de vervoersmiddelen die we zien; de enorme peer met zijn verschillende verdiepingen die uitpuilt van de spulletjes, maar ook de schitterend ontworpen ‘drakenonderzeeboot’ van de zonderlinge uitvinder Ulysses Karlssen, die onze helden onderweg tegenkomen. Het oog voor detail hier is indrukwekkend. De figuurtjes worden van stem voorzien door onder anderen Nathalie Haneveld, Mats Hoogland, Frank Hoelen en Hein van Beem; voor de oorspronkelijke Deense versie werden topacteurs als Bjarne Henriksen, Jakob Oftebro en Henrik Koefoed gestrikt. ‘Het ongelooflijke verhaal van de megagrote peer’ is dankzij zijn rijke fantasie en oog voor detail erg vermakelijk; waar het wat aan schort is een gebrek aan diepgang en emotionele impact die animatiefilms uit de stallen van Disney/Pixar en Studio Ghibli – die toch de lat vormen waarlangs animatiefilms gelegd worden – vaak wél hebben.

Bioscooprelease: 21 juni 2018
VOD-release: 10 oktober 2018
DVD-release: 10 oktober 2018