Het Sinterklaasjournaal: de meezing moevie (2009)

Regie: Rita Horst, Ineke Houtman, Dennis Bots | 62 minuten | familie | Acteurs: Bram van der Vlugt, Dieuwertje Blok, Erik van Muiswinkel, Rob Kamphues, Peter Lusse, Dries Roelvink, Maarten Wansink, Dick van der Toorn, Geert Timmers, Anne Rats, Huug van Tienhoven, Jeroen Kramer, Bas Hoeflaak, Peter van de Witte, Ferry de Groot, Stefan de Walle, Dick Lam, Eren Cesur, Rochella Prinsen, François Boulanger, Dries Roelvink, Vigo Waas, Peter Heerschop

Het is nog volop mooi weer, de mensen op straat lopen nog rond in hun zomergoed. Toch zijn de voorbereidingen van het Sinterklaasfeest al in volle gang. Allereerst is Sinterklaas met zijn pieten onderweg naar Nederland in de volgeladen pakjesboot, Dieuwertje Blok zit klaar in de studio om het Sinterklaasjournaal te presenteren en Jeroen Kramer staat alvast op de plek waar de boot een paar maanden later zal aankomen. Volgens Jeroen Kramer kan er echter al contact gelegd worden met de boot als alle kinderen en volwassenen in de bioscoopzaal en op straat hard meezingen met de sinterklaasliedjes.

Als er eenmaal op die manier contact tot stand is gekomen met de pakjesboot, vraagt Dieuwertje hoe groot het schip eigenlijk is. Om de omvang te demonstreren laat Hoofdpiet (Erik van Muiswinkel) de andere pieten alle pakjes uit het vrachtruim halen, zo kan Dieuwertje het beste zien hoe enorm het schip van binnen is. De pakjes laat hij naar het dek brengen. Maar als er vervolgens een storm losbreekt, gaat het mis. Alle pakjes slaan overboord. Hoofdpiet stuurt daarom de andere pieten er in bootjes op uit om de pakjes terug te halen en moet er vervolgens alles aan doen om het verlies van de pakjes en de afwezigheid van de andere pieten voor Sinterklaas verborgen te houden.

Dit is geen gelukt experiment. Dagelijks een Sinterklaasjournaal op televisie in de aanloop naar het grote kinderfeest is hartstikke leuk, zeker als de kinderen niet alleen op straat, maar ook in de film mensen in winterkleren zien rondlopen en de straten en etalages feestelijk versierd zijn. Dat brengt ze goed in de stemming. Het is bespottelijk om te verwachten dat ze uit volle borst mee gaan zingen met iemand die in een zomers hemd mensen interviewt over Sinterklaas, ook al wordt de film in het najaar bekeken. Het wekt vooral verbijstering op, die meneer is duidelijk in de war. Overigens leveren deze scènes niet alleen kromme tenen op, erger nog, ze zijn verschrikkelijk saai door de vruchteloze pogingen van Jeroen Kramer om leuk te zijn. Maar ook de avonturen op de boot en de dingen die bedacht worden om Sinterklaas te misleiden, zijn van een hemeltergende saaiheid en truttigheid, alles bij elkaar lichtelijk beschamend. En, op zich logisch voor een ‘journaal’: maar de film bewijst al snel niet tijdloos te zijn. Bij het thuis kijken zorgen de scènes van de meneer die zogenaamd in de bioscoop gaat staan en zo het beeld verpest en de in de bioscoopzaal naar pakjes zoekende Piet alleen maar voor verwarring bij de kleintjes. ‘Het Sinterklaasjournaal: de meezing moevie’ is duidelijk met een korte termijnvisie gemaakt.

Hier is sprake van een ernstig mislukte productie, zonde van het geld en volgend jaar vooral niet meer doen.

Diana Tjin-A Cheong

Waardering: 1.5