Highlander (1986)

Regie: Russel Mulcahy | 111 minuten | actie, fantasie | Acteurs: Christopher Lambert, Sean Connery, Roxanne Hart, Clancy Brown, Beatie Edney, Alan North, Jon Polito, Sheila Gish, Hugh Quarshie, Christopher Malcolm, Peter Diamond, Billy Hartman, James Cosmo, Celia Imrie, Alistair Findlay

‘Highlander’ werd bij het uitkomen in 1986 een grote hit. Drommen tieners kwamen naar de bioscoophallen om Christopher Lambert te zien vechten tegen de gemene Kurgan. Spetterende actie, een goed verhaal, spectaculaire effects, mooie settings en al dit fraais ook nog eens begeleid door de bombastische rockmuziek van Queen. Geen wonder dat de film zo’n succes werd en tot op de dag vandaag hét hoogtepunt is uit Christopher Lamberts oeuvre.

Hoe anders is dat als je pakweg twintig jaar later deze film bekijkt. De decors zijn gammel, de special effects gedateerd, het acteerwerk her en der erg matig en de film rijgt het ene cliché aan het andere. Toch is ‘Highlander’ juist om deze redenen vermakelijk, ‘Highlander’ wordt inmiddels een cultklassieker genoemd, goed, of dat helemaal terecht is laten we even in het midden, maar camp is deze film zeker.

Het verhaal van ‘Highlander’ is best leuk bedacht eigenlijk; de Highlander Connor MacLeod is onsterfelijk en kan alleen overlijden door onthoofding en moet door de eeuwen heen vechten tegen soortgelijken met als doel als enige over te blijven om zo The Price te kunnen winnen. Het feit dat de Highlander zo lang meegaat heeft de makers de mogelijkheid gegeven MacLeod in verschillende tijdperken te plaatsen zoals de 18e eeuw, de Tweede Wereldoorlog en het Schotland van de 16e eeuw. Juist dit geswitch naar de diverse tijdperken en de daarbij behorende avonturen van MacLeod zijn erg amusant. Op deze manier krijg je als kijker een inzicht in hoe zwaar het eigenlijk is om onsterfelijk te zijn en wat voor last Connor MacLeod met zich meetorst. Helaas is Christopher Lambert een acteur van niks en overtuigt hij op geen enkel moment. De man met de wat loensende blik heeft zichzelf geprobeerd een Schots accent aan te meten hetgeen hopeloos mislukt is en hij heeft totaal geen overredingskracht als acteur. Het feit dat hij de afgelopen twee decennia nooit de status van slechte-B-film-acteur is ontstegen zegt wel genoeg over zijn acteerkwaliteiten.

Ongeloofwaardig dus deze hoofdpersoon, maar niet getreurd, er wordt nog wel redelijk geacteerd door anderen in deze film. Sean Connery speelt Ramirez, de mentor van MacLeod en ondanks dat zijn rol slechts een dikke twintig minuten behelst is het toch aangenaam om naar zijn spel te kijken. Het is wel geestig om te zien hoe Sean Connery (een Schot) een soort Spanjaard speelt, met bijbehorend accent en Christopher Lambert (een Amerikaan opgegroeid in Frankrijk), loopt te stuntelen met het Schotse accent.

De leukste rol is echter weggelegd voor The Kurgan, gespeeld door Clancy Brown. Hij doet dit met zichtbaar plezier en maakt van The Kurgan een mooie, maniakale woesteling. Clancy Brown draait alweer wat jaartjes mee en wordt meestal gecast als schurk vanwege zijn postuur en ietwat duivelse blik in zijn ogen, zoals in de veelgeprezen HBO-serie ‘Carnivale’ waarin hij op uitstekende wijze gestalte gaf aan de diabolische Brother Justin. Daarnaast leent hij zijn duistere stem aan vele videogames en ook in ‘Highlander’ maakt hij hier perfect gebruik van.

De rookmachine draait op volle toeren in ‘Highlander’, kabels zijn duidelijk zichtbaar, het optreden van bijvoorbeeld de politiemacht is te cliché voor woorden, de kapsels en aankleding zijn potsierlijk en Christopher Lambert bakt er niks van als acteur. Toch is ‘Highlander’ een bijzonder vermakelijke film, niet in de laatste plaats door de uitstekende soundtrack van Queen die enkele wereldhits opleverde en de beelden van de prachtige Schotse Hooglanden.

‘Highlander’ kreeg helaas nog drie hele matige vervolgen en er werd zelfs een tv-serie van gemaakt, die dan wel weer redelijk was, maar daar speelde Christopher Lambert dan ook niet in. Jammer dat het niet bij deze ene is gebleven, dan was deze film wellicht een echte cultklassieker geworden, nu valt ‘Highlander’ overduidelijk onder de categorie camp: zo fout en afgezaagd dat het weer leuk wordt.

Hendrik Dijkhuis

Bioscooprelease: 26 juni 1986