Highlander III: The Sorcerer (1994)

Regie: Andrew Morahan | 99 minuten | actie, fantasie | Acteurs: Christopher Lambert, Mario Van Peebles, Deborah Kara Unger, Mako, Raoul Max Trujillo, Jean-Pierre Pérusse, Martin Neufeld, Frederick Y. Okimura, Daniel Do, Gabriel Kakon, Louis Bertignac, Michael Jayston

Niets is irritanter dan een te lang uitgesponnen verhaal. Denk aan een mop die minutenlang naar een ronduit flauwe clou toewerkt, die anekdote waar maar geen einde aan lijkt te komen en die productpresentatie die niets nieuws te bieden heeft. De ‘Highlander’ franchise heeft met datzelfde euvel te maken. Na een geslaagd eerste deel volgde een zwik vervolgen die op zijn zachtst gezegd nogal teleurstellend waren. Daarnaast werd ook nog een heuse tv-serie rond dit cultfenomeen ingeblikt. Zo goed als het origineel werd het nooit meer. Dit tweede vervolg op Russell Mulcahy’s film uit 1986 is dan ook geen aanrader.

In ‘Highlander III: The Sorcerer’ kruipt Christopher Lambert voor de derde keer in de huid van Connor MacLeod. Deze Schot is onsterfelijk en moet lijdzaam toezien hoe de wereld om hem heen verandert, terwijl hij dat niet doet. Niet qua uiterlijk in elk geval. Na de dood van zijn geliefde verkast onze held naar Japan om daar zingeving te vinden. Het is hem niet gegund, want andere onsterfelijken zijn uit op zijn bloed. Zo wil Immortal Kane (Mario Van Peebles) hem dood hebben. Onsterfelijken kunnen namelijk toch overlijden (!) als hun hoofd wordt afgehakt.

Het inmiddels tot klassieker verheven ‘Highlander’ uit 1986 is een typische eighties action flick. Het pulpsfeertje en de groezelige sfeer gaven deze film een bijzondere uitstraling mee. Daarnaast was de aanwezigheid van Sean Connery uiteraard ook mooi meegenomen en zette Clancy Brown een geweldige schurk neer in de vorm van de beestachtige Kurgan. Zelfs het spel van de expressieloze Lambert kon er mee door. De productie van Mullcahy viel goed in de smaak en dat rechtvaardigde volgens Hollywood een aantal vervolgen. Na een rampzalig vervolg in de vorm van ‘Highlander II: The Quickening’ moest dit derde deel de franchise weer uit het slop trekken. Op de een of andere manier is dat dus gelukt, want naast een paar sequels werd een tv-show (met andere acteurs) opgezet. Waarom is een raadsel, want ‘Highlander III: The Sorcerer’ is niet best.

Hoeveel films rond een onsterfelijke man die wel dood kan gaan kun je maken zonder in herhaling te vallen? Niet veel blijkt. De koek is gewoon op. Dit derde deel presenteert nieuwe elementen in de vorm van toverkunsten, maar dat maakt het er niet beter op. Lambert mist de aanwezigheid van Connery. Hij moet in zijn uppie de kar trekken, maar daarvoor mist hij charisma en talent. Lambert is ronduit saai als titelheld. De casting van Van Peebles is de tweede foute keuze geweest. De clowneske schurk die hij neerzet straalt geen enkele dreiging uit en werkt direct op de zenuwen. Het origineel mixte pulpy personages met sterk acteerwerk en dat werkte goed. Deel drie is vooral kinderlijk en lijkt op een jonge doelgroep van onder de dertien jaar te mikken. Het levert een heel ander soort actiefilm op.

Tel daar slecht gechoreografeerde vechtscènes, treurige special effects en een zwakke soundtrack bij op en je begrijpt dat dit deel uit de franchise volkomen overbodig is. Het is echter bijna bewonderenswaardig te noemen dat latere vervolgdelen nóg slechter waren…

Waardering: 1.5

Bioscooprelease: 27 april 1995