His Wife – Son épouse (2014)

Regie: Michel Spinosa | 103 minuten | drama | Acteurs: Yvan Attal, Charlotte Gainsbourg, Janagi, Mahesh, Laguparan, Corentin Lobet, Nirupama Nityanandan, David Quertigniez, Jayakumar, Kalairani, Murugadass, Anaël Snoek, Ishaan Azad, Chandra, Durga, Jayasurya, Sivanupandi, Kumaravel, Ragavendra Prabhu

De liefhebber van uitdagende cinema kan zijn – of haar – lol op met de nieuwe film van Michel Spinosa. De cineast heeft een aparte en bijzondere productie ingeblikt. ‘Son épouse’ – hier uitgebracht als ‘His Wife’ – is arthouse cinema in z’n puurste vorm. Deze film doet je gruwelen of genieten. Een tussenweg is er niet. Spinosa heeft een film ingeblikt die niet voor iedereen is weggelegd.

In ‘His Wife’ draait het om Gracie (Nityanandan), een jonge Tamilvrouw uit de omgeving van Madras. Zij wordt al sinds de dag van haar huwelijk geplaagd door gedragsstoornissen. De herinnering aan haar vriendin Catherine (Gainsbourg), die onder onopgehelderde omstandigheden verdween, blijft haar kwellen. Gracie beweert bezeten te zijn door de geest van Catherine. Weduwnaar Joseph (Attal) besluit naar India te vertrekken om Gracie op te zoeken in de hoop via deze reis ook een en ander goed te maken. Want er zijn wel een paar dingen waarvoor hij vergiffenis moet vragen.

Bij een film waarbij een geest bezit van iemand neemt, ben je geneigd om al snel aan horror te denken. ‘His Wife’ is allesbehalve een griezelfilm. Spinosa schurkt met zijn verhaal gevaarlijk dicht tegen de kitsch aan. Als een film over een geest geen horror is, ben je snel aanbeland bij spirituele zaken met een hoog zweefgehalte. Gelukkig bevat ‘His Wife’ geen tenenkrullende tegeltjeswijsheden, gelukskristallen of kruidenvrouwtjes. Spinosa heeft een integere film over rouwverwerking, verlies en zingeving gemaakt.

‘His Wife’ is bij vlagen behoorlijk zweverig, maar blijft gelukkig aards genoeg om ook de wat meer nuchtere medemens te bedienen. De zwaarmoedige sfeer is niet voor iedereen. Deze film bevat geen relativerende humor en de problemen waar de personages mee worstel(d)en is zware kost. Het sterke spel van de cast en de fraaie beelden – de omgeving en het kleurgebruik zijn fenomenaal – zijn alleen al de moeite waard om deze film een kans te geven.

‘His Wife’ verschijnt dinsdag 19 augustus 2014 op DVD.