Historias para no contar (2022)

Recensie Historias para no contar CinemagazineRegie: Cesc Gay | 100 minuten | komedie, drama, actie, avontuur | Acteurs: Maribel Verdú, Javier Cámara, Verónica Echegui, Nora Navas, Anna Castillo, Chino Darín, Javier Rey, Alex Brendemühl, Antonio de la Torre, María León, Eva Reyes, Alexandra Jiménez, Jose Coronado, Alejandra Onieva, Quim Gutiérrez, Brays Efe, Eudald Font, Borja Espinosa, Denis Sukhorukov

Vertelt-ie ‘t of vertelt-ie ‘t niet? Met dit dilemma worstelen de personages in de komedie ‘Historias para no contar’ (2022) van Cesc Gay. Gay koos voor een structuur met vijf verschillende episodes. Een opvallende opzet, waarin het risico van vergelijking schuilt.

Het eerste deel van ‘Historias para no contar’ (‘Stories Not To Be Told’) gaat over Laura (Anna Castillo), die een oogje heeft op haar buurman Álex (Chino Darín). Als haar partner Raúl (Javier Rey) onverwacht eerder thuiskomt, werkt ze zich op een absurde manier in de nesten. Het is allemaal dwaas, best komisch en daarmee een aardige start.

Maar beduidend leuker wordt het in het tweede deel. Dat gaat over Carlos (Antonio de la Torre) en Ana (María León), die hun goede vriend Luís (Alex Brendemühl) per se willen koppelen aan ene Sandra (Eva Reyes). Maar dan krijgen ze achtergrondinformatie over haar, waardoor ze de match ineens met heel andere ogen bekijken. Dit deel is sterker en geestiger dan het eerste, met een uitmuntende rol van Brendemühl, die logischerwijs is beloond met een Gaudí Award. Doodsbang en houterig gedraagt hij zich bij Sandra, je wordt er plaatsvervangend ongemakkelijk van.

Het niveau van het tweede deel houdt geen stand in het derde. Dat draait om de vriendinnen Carol (Alexandra Jiménez), Blanca (Maribel Verdú) en Ángela (Nora Navas), die elkaar bij een casting tegenkomen. Dit roddelende trio verzwijgt feiten en blinkt uit in oneerlijkheid, maar verder? Het leidt tot een incidentele lift van de mondhoeken, maar zo amusant als het tweede deel wordt het niet. Aan de actrices ligt het niet; het verhaal schiet hier tekort.

De daling wordt vervolgens ingezet met het vierde deel. Andrés (José Coronado) heeft afgesproken met zijn veel jongere vlam Bárbara (Alejandra Onieva), maar zij is niet langer in hem geïnteresseerd. Dat wordt hem op een pijnlijke manier duidelijk, waardoor hij besluit om zelf de regie over hun relatie te nemen. De acteurs zijn ook hier capabel, maar hebben weinig om mee te werken en moeten zich zelfs verlagen tot een clichématige glas-wijn-in-het-gezicht-scène.

Het is een teleurstellende landing met het laatste deel over de tennisvrienden Edu (Quim Gutiérrez) en Jota (Brays Efe). Edu vertelt Jota zijn probleem: hij vermoedt dat zijn partner Sofía (Verónica Echegui) op de hoogte is van zijn misstap met een ander. Maar waarom zegt zij hier helemaal niets over? Uiteindelijk komt de verklaring, maar deze is niet verrassend. En alles wat ervoor komt, duurt gevoelsmatig lang.

‘Historias para no contar’ bestaat uit vijf verschillende verhalen, die thematisch met elkaar samenhangen. In elk deel heeft iemand wel iets te verbergen. Het is een bijzondere opzet, die goed kan uitpakken, zeker als een bekwame cast wordt benut. Maar de kwaliteit van het scenario piekt in de tweede episode en daalt scherp in de volgende drie. En zie dat maar eens te verbergen.

Ester Šorm

Bioscooprelease: 11 mei 2023