Hitchcock (2012)

Regie: Sacha Gervasi | 98 minuten | biografie, drama | Acteurs: Anthony Hopkins, Helen Mirren, Scarlett Johansson, Danny Huston, Toni Collette, Michael Stuhlbarg, Michael Wincott, Jessica Biel, James D’Arcy, Richard Portnow, Kurtwood Smith, Ralph Macchio, Kai Lennox, Tara Summers, Wallace Langham, Paul Schackman, Currie Graham, Spencer Garrett, Terry Rhoads, Tom Virtue, Karina Dayko

Alfred Hitchcock is één van de beroemdste regisseurs aller tijden en toch is er nooit echt een fatsoenlijke film over de man gemaakt. In 2012 komen er twee films uit over de regisseur. In de HBO film ‘The Girl’ ligt de focus op actrice Tippi Hedren, die door een hel ging tijdens de opnames van ‘The Birds’ en Hitchcock wordt dan ook afgeschilderd als een nare man. Er was direct veel kritiek van voormalige collega’s van de regisseur die zich niet konden vinden in het beeld van Hitchcock in de televisiefilm. In ‘Hitchcock’ van Sascha Gervasi wordt Hitchcock echter als een sympathieke man neergezet, die weliswaar apart te noemen valt, maar voor wie je wel een zwak krijgt.

‘Hitchcock’ beslaat niet het gehele leven van de Brit, maar focust zich op de periode waarin één van zijn bekendste films, ‘Psycho’, tot stand kwam. Hitchcock is dan al niet meer de jongste, maar probeert zichzelf constant te vernieuwen en het uiterste van zichzelf te vragen. Want: “You’re only as good as your last film.” Dat de regisseur niet de makkelijkste is, ondervindt vooral zijn vrouw Alma met wie hij dan al jaren samen is. Bij iedere film moet ze voor haar gevoel weer concurreren met de prachtige blonde actrices, waar haar man een zwak voor heeft. Hun huwelijk begint te lijden onder de keuzes van Hitchcock en Alma zoekt waardering bij een andere man. Ondertussen lopen de kosten van ‘Psycho’ hoog op en krijgt Hitchcock nachtmerries over de Amerikaanse seriemoordenaar Ed Gein, de inspiratiebron voor het verhaal van ‘Psycho’.

Anthony Hopkins speelt de Master of Suspense op natuurlijke wijze, maar vooral met veel humor. Dat hij ondanks de vele make-up totaal niet lijkt op Hitchcock stoort echter wel. Je blijft constant de acteur zien die zijn karakteristieke stem niet voldoende weet aan te passen. Hopkins steelt met zijn spel wel de show wanneer hij het gegil van de bioscoopbezoekers als het ware dirigeert bij de eerste voorstelling van ‘Psycho’. Helen Mirren is zoals altijd gewoon goed en speelt de sterke vrouw achter Hitchcock met veel plezier. Scarlett Johansson is perfect gecast als de voluptueuze Janet Leigh die de legendarische douchescène in ‘Psycho’ speelt.

De gehele film is ontzettend luchtig en heeft een niets-aan-de-hand-sfeertje. Het werkt maar half, want in de eerste scène wordt seriemoordenaar Ed Gein voorgesteld op komische wijze. Dat ondermijnt zijn gruwelijke daden. En wanneer er een emotioneel fragment aan bod komt, heeft dit weinig impact omdat de film er net zo makkelijk weer vanaf stapt. De luchtige aanpak werkt echter wel qua humor en de prachtige aankleding van de film en sets. ‘Hitchcock’ is vooral leuk als je bekend bent met het werk van de regisseur en de film ‘Psycho’ hebt gezien. Er zijn veel inside jokes en referenties naar zijn eerdere en toekomstige werk. Zo vraagt Hitchcock zich af wanneer er inspiratie komt voor zijn volgende film. Er komt op dat moment een grote zwarte vogel op zijn schouder zitten. Het is overduidelijk wat de opvolger van ‘Psycho’ wordt…

‘Hitchcock’ biedt een korte blik in het leven van de beroemde filmmaker. De luchtige toon van de film houdt het verhaal echter oppervlakkig en zorgt dat het nooit echt de diepte in gaat. Gelukkig maakt de humor veel goed en is de film een feest van herkenning voor Hitchcockliefhebbers.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 14 maart 2013
VOD-release: 3 juli 2013