Hoeba! (2022)

Recensie Hoeba! CinemagazineRegie: Sem Assink | 2 minuten | animatie, korte film | Originele stemmencast: Juus Piek

Voor de ware filmliefhebber is het altijd weer een feestje als het Nederlands Filmfestival (NFF) begint. Niet alleen vanwege de vele nieuwe speelfilms en documentaires die tijdens het evenement in première gaan, maar ook omdat er weer een serie Ultrakort!-filmpjes gelanceerd wordt. Voor wie er niet bekend mee is: Ultrakort! is een competitieprogramma waarin veelbelovende filmmakers de kans krijgen hun talenten te etaleren, door een korte animatiefilm van maximaal twee minuten te maken. De films die geselecteerd worden, gaan in roulatie als ‘voorafje’ voor nieuwe (Nederlandse) speelfilms in bioscopen en filmhuizen. Dat levert een win-win situatie op: nationaal animatietalent krijgt de kans zich te ontwikkelen én hun werk aan een groot publiek te laten zien, en de bioscoopganger wordt bediend met een amuse die vaak net zo goed smaakt als het ‘hoofdgerecht’ – en soms zelfs beter!

Sem Assink was in 2005 de eerste student aan de Nederlandse Filmacademie in Amsterdam die een korte 3D-animatiefilm maakte en ermee afstudeerde. In de jaren erna ging hij aan de slag bij het toonaangevende Guerilla Games, om personages voor videospelletjes te bedenken en creëren. Maar zijn liefde voor film bleef onverminderd sterk en sinds 2016 ontwikkelde hij zich tot een autoriteit in Nederland op het gebied van 3D CGI en karakteranimatie. Tussen het lesgeven aan de Filmacademie door werkte hij als Supervising Animator aan diverse animatiefilms, waaronder ‘De kleine vampier’ (2017), ‘Louis and the Aliens’ (2018) en ‘Ainbo’ (2021). Samen met een ander groot animatietalent, Lewis van der Werf, richtte hij Capybara Animation op. Na de goed ontvangen short ‘Howling’ (Ultrakort!-competitie 2021) brengen zij nu, onder de vleugels van het grotere en meer ervaren Il Luster, ‘Hoeba!’ (2022) in de zalen. Daarnaast wordt gewerkt aan twee lange animatiefilms, ‘Benjamin Bat’, over een vleermuis die bang is in het donker, en ‘Miss Moxy’, een roadmovie waarin een verwaande kat leert op anderen te vertrouwen. Beide films zouden in 2024 moeten uitkomen.

Hoe fijn is het dat we dankzij ‘Ultrakort!’ getrakteerd worden op ‘Hoeba!’! Want wat is dit weer een heerlijk filmpje. Het blijft knap om in een tijdsbestek van slechts twee minuten – goed, plus vijftien seconden – een heel verhaal te vertellen, vaak nog zonder tekst ook. In ‘Hoeba!’ volgen we een viertal Neanderthalers die in het Drenthe van 4000 voor Christus (of zoiets) de strijd aan moeten gaan met de elementen en tegen de honger. Eén van de vier is kennelijk net even wat gestructureerder dan de andere drie, want die neemt de leiding in. Maar zijn ‘collega’s’ hebben maar een bijzonder korte aandachtspanne, dus zodra een argeloos konijn ten tonele verschijnt, rennen ze erachteraan. Ook al waren ze net bezig een dak boven hun hoofden te maken ter bescherming tegen de regen. Lekker impulsief! De holbewoner met de meeste hersenen laat zich niet kisten en gaat gestaag verder met zijn ontdekkingstocht en stuit op een verzameling grote stenen, waarmee hij grootse plannen heeft. In de knotsgekke finale zorgt de grenzeloze ongeorganiseerdheid en impulsiviteit – en weer dat verdraaide konijn – ervoor dat het viertal onbewust dé trots van Drenthe – het hunebed – uitvindt. De primitieve oerdrift honger is nou eenmaal niet te negeren!

‘Hoeba!’ oogt een beetje als stop motion en kleianimatie, maar werd gemaakt met 3D CGI. Op heel eenvoudige maar effectieve wijze heeft Assink een prehistorische setting nagemaakt. Maar de kracht van het filmpje ligt toch echt in het personages en vooral de humor. Dat Assink zoveel ervaring heeft met het ontwikkelen van characters is duidelijk te zien, want de vier koddige mannetjes stelen de show. Met slechts enkele eigenschappen – bijvoorbeeld zijn haar netjes bijeengebonden in een staartje – is te zien dat het rode kereltje de slimste van het hele spul is. In hun uiterlijk schuilt ook al de nodige humor, maar het hoogtepunt is uiteraard de punchline die het ontstaan van het hunebed in een heel nieuw daglicht zet. Aan welke film dit aperitiefje ook voorafgaat, ‘Hoeba!’ zorgt voor een vette glimlach op je gezicht.

Speciale vertoning: Nederlands Film Festival 2022