Hokuto no ken, het tijdperk van Roah – Shin kyûseishu densetsu Hokuto no Ken: Raô den – Jun’ai no shô (2006)

Regie: Takahiro Imamura | 95 minuten | actie, horror, animatie, fantasie, science fiction | Originele stemmencast: Hiroshi Abe, Takashi Ukaji, Kou Shibasaki, Akio Ôtsuka, Hôchû Ôtsuka, Kenyû Horiuchi, Unshô Ishizuka, Daisuke Namikawa

Dramatisch wapperende capes? Check. Nurkse loners? Check. Onmogelijke kapsels? Check. Hysterische vrouwen? Check. Pretentieuze, maar onbegrijpelijke voice over? Check en dubbelcheck! Jawel beste lezer, je hebt te maken met een onvervalste anime en dan ook nog eens met een niet al te best exemplaar. Als je van plan bent om naar ‘Hokuto no ken, het tijdperk van Roah’ te kijken dan kun je alle cliches van het genre verwachten.

‘Hokuto no ken, het tijdperk van Roah’ belicht het leven en de wereld van Kenshirô, een getrainde bruut die met een paar rake klappen het menselijk lichaam kan laten exploderen. Deze techniek is uniek en slechts enkele krijgers beheersen deze gevechtskunst. Gelukkig maar, want anders was de wereld een groot bloedbad geworden. Uiteraard gebruikt Kenshirô zijn gave alleen in geval van nood, maar er zijn twee andere vechtersbazen die de techniek aanwenden om macht te vergaren. Deze booswichten moeten gestraft worden. Dat wordt knokken…

Tja… Terwijl wij Nederlanders om 20.00 uur massaal ons tv-toestel op een commerciële zender afstemmen om een of andere soap te kijken, besluit men in Japan om lekker onderuit gezakt naar ‘Fist Of The Northstar’ te turen. De animatieserie rond de zwijgzame Kenshirô was midden jaren 80 mateloos populair en de reeks is zoveel jaren later nog steeds niet vergeten. ‘Hokuto no ken, het tijdperk van Roah’ is een vers deel in de saga. Diepgravend is de serie echter niet. Je kunt de show het best vergelijken met ‘Mad Max’ meets ‘Pokemon’. Een apocalyptische, deprimerende toekomstvisie wordt gecombineerd met hysterische vrouwen, schattige kindertjes en overdadige melodramatische passages waarin een voice-over de situatie nog eens overzichtelijk uitlegt.

Kenshirô is een zwijgzame antiheld waarvoor je eigenlijk geen sympathie voor kunt opbrengen. Er gebeurt niets met het personage. De man maakt geen persoonlijke ontwikkeling door en behalve rake klappen uitdelen, doet de hoofdpersoon niet veel. De bad guys zijn evenmin intrigerende verschijningen. Waarom kijk je dan naar ‘Hokuto no ken, het tijdperk van Roah’? Voor de actie voornamelijk. Er wordt niet bezuinigd op rood lichaamsvocht en groteske executies. Ook de animatie mag er wezen. De personages zien er fantasievol uit en het oog voor detail is bij vlagen meesterlijk. De tekenaars zijn zich te buiten gegaan aan lijntjes, streepjes en andere tierelantijntjes. Jammer genoeg is de animatie niet over de gehele lijn overtuigend. De ene keer ziet een personage er gedetailleerd uit, terwijl je een seconde later naar een simpel vormgegeven figuurtje zit te kijken. Erg jammer.

Okay, tijd voor een conclusie: ‘Hokuto no ken, het tijdperk van Roah’ is een vermakelijke B-film waar de fan van zinloos geweld van zal genieten. Eis je diepgravende verhaallijnen en humane karakters, dan is dit breinloze hakfestijn niet jouw ding. De liefhebber van over-de-top animatie en actie kan dit werkje wel een kans geven. Verwacht echter niet al te veel.