Holiday (1938)

Regie: George Cukor | 91 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Cary Grant, Katharine Hepburn, Doris Nolan, Lew Ayres, Edward Everett Horton, Henry Kolker, Binnie Barnes, Jean Dixon, Henry Daniell, George Pauncefort

John Case (Cary Grant) heeft tijdens een korte skivakantie in Lake Placid zijn oog laten vallen op de mooie Julia (Doris Nolan). Wanneer hij kennis wil maken met haar familie, de Setons, en haar vader om haar hand wil vragen – het jonge stel wil zo snel mogelijk trouwen – komt hij er achter dat Julia rijk is, en niet zo’n beetje ook. Het is niet verwonderlijk dat John zich geïmponeerd voelt door het kolossale onderkomen van Julia’s familie. Hij gaat er in eerste instantie van uit dat Julia er werkt, zodat hij zich bij de bediendeningang meldt. Al snel maakt hij – en de kijker – kennis met Ned, de broer van Julia, die last heeft van een behoorlijke kater en de eigengereide, maar sympathieke Linda (Katherine Hepburn), Julia’s zus. Ze beweert zelf het zwarte schaap van de familie te zijn en het is duidelijk dat Linda en John elkaar direct graag mogen. De lieftallige Julia wil haar vader van haar nieuwe liefde op de hoogte stellen, maar omdat hij iemand is met een gebruiksaanwijzing, gebruikt ze hier de bescherming van de kerk voor. In de kerk kan hij namelijk niet terugpraten en dat komt Julia goed uit. Het is een grappige scène.

Al snel blijkt dat Linda haar eigengereidheid niet van een vreemde heeft: meneer Seton is een dominante man, die gewend is zijn zin door te drijven. Ned, in dienst van zijn vader, verdrinkt zijn verdriet om het slaafse leven dat hij leidt; Linda is dwars en trekt zich het liefst terug in de speelkamer waar ze vroeger zoveel plezier hebben gehad met hun moeder. Julia is eigenlijk zijn oogappel en het kost haar dan ook behoorlijk wat overredingskracht haar vader in te laten zien dat John de ware voor haar is. Bij de eerste ontmoeting is John ontwapenend en amusant en het duurt dan ook niet lang voor vader Seton ingenomen is met het besluit van zijn dochter. John is echter iets van plan wat meneer Seton en Julia niet weten, maar wat hij wel aan Linda verteld heeft. Omdat hij al vanaf zijn tiende werkt, en hij eigenlijk nog steeds niet weet wat hij met zijn leven wil, heeft hij de intentie om – wanneer hij voldoende geld gespaard heeft – een tijdje ertussen uit te gaan. Een soort sabbatical dus. Het is voor John van het grootste belang dat dat gebeurt op het moment dat hij nog jong is en er van kan genieten.

Wat volgt is een redelijk voorspelbaar verhaal, want het is voor niemand onduidelijk welke twee personages echt voor elkaar bestemd zijn. Maar het wordt met zo’n flair en enthousiasme door de betrokken cast gebracht, dat de kijker er helemaal in opgaat. Het is geen komedie pur sang, maar er zitten wel scènes in die je zullen laten lachen. De acrobatische toeren die John uithaalt werken niet alleen aanstekelijk bij Linda, ook het publiek geniet ervan. Eveneens verdient de film het niet om als puur drama bestempeld te worden, al zijn de karakters die geschetst worden wel van een diepgaander niveau dan zoals deze doorgaans in een relatiekomedie neergezet worden. Elk personage komt goed uit de verf en vooral Ned, Linda en John laten een diepe indruk bij de kijker achter. Ook Johns vrienden, de Potters (Edward Everett Horton en Jean Dixon), zijn personages die je onmiddellijk in je hart zult sluiten.

Dat Katharine Hepburn en regisseur George Cukor prima met elkaar overweg konden, bewezen zij al met ‘Little Women’, naar het beroemde boek van Louisa May Alcott. Vijf jaar eerder was deze film een groot succes. Ook Cary Grant werkte graag samen met Katharine Hepburn, het duo schitterde onder andere in ‘Sylvia Scarlet’ (1935) en na ‘Holiday’ kwamen zij nogmaals bij elkaar voor het leuke ‘Bringing Up Baby’ en het onvergetelijke ‘The Philadelphia Story’, eveneens van George Cukor. Voor fans van deze grote Hollywood namen is ‘Holiday’ een absolute must see.

Bioscooprelease: 17 maart 1939