Home (2008)

Regie: Ursula Meier | 98 minuten | drama | Acteurs: Isabelle Huppert, Olivier Gourmet, Adélaïde Leroux, Madeleine Budd, Kacey Mottet Klein, Renaud Rivier, Kilian Torrent, Nicolas Del Sordo, Hugo Saint-James, Virgil Berset, Ivailo Ivanov    

Marthe (Isabelle Huppert) en Michel (Olivier Gourmet) vormen met hun drie kinderen een ongebruikelijk gezin. Ze wonen aan de rand van een ongebruikt stuk snelweg, waar ze zich frank en vrij voelen. Overdag kan er flink geravot worden op het uitgestrekte stuk weg, waarna het de normaalste zaak van de wereld is dat iedereen bij elkaar in bad gaat. ’s Avonds zit het hele gezin à la “Friends” lekker knus buiten op de bank tv te kijken. Maar hun idyllische leventje wordt verstoord als van het ene op het andere moment de snelweg in gebruik genomen wordt. Zonder vooraankondiging verschijnen er wegwerkers om nieuw asfalt te leggen en in no-time barst het van het verkeer dat langs het huis raast.

In eerste instantie vindt de kleine Julien (nieuwkomer Kacey Mottet Klein) het allemaal nog wel spannend. Hij fietst rustig tussen de wegwerkers door en sluit een weddenschap af met zijn vader over de kleur van de eerste auto die langs het huis zal komen rijden. Oudste dochter Judith (Adélaïde Leroux) doet alsof er niets aan de hand is en vervolgt onverstoorbaar haar dagelijkse routine, die uit weinig anders bestaat dan de hele dag liggen zonnen en heavy metal draaien. Marion (Madeleine Budd), de middelste van de drie en duidelijk de meest begaafde, volgt de ontwikkelingen aan de weg met argusogen en laat haar wetenschappelijke kennis over de gevolgen van CO2-uitstoot en fijnstofdeeltjes los op de rest van de familie. Zo brengt elk familielid iets heel eigens en dat geldt ook voor de ouders.

Waar vader Michel namelijk op een gegeven moment besluit dat de leefomgeving te schadelijk is geworden voor zijn gezin en voorstelt te verhuizen, wil moeder Marthe koste wat kost vast blijven houden aan haar oude leventje, op de plek waar het gezin zo gelukkig was. Ze gaat zelfs zo ver dat ze Julien midden in de nacht, als er weinig verkeer is, wakker maakt om hem op de weg te laten skeeleren, zonder er nog oog voor te hebben dat haar zoon daar helemaal niet blijer van wordt. Uiteindelijk ziet Michel nog maar één uitweg om de goede sfeer binnen het gezin te behouden: de omgeving buitensluiten. Eerst met isolatiemateriaal, later met grote blokken cement. Hoe meer ze zich echter van de buitenwereld proberen af te sluiten, hoe verstikkender het leven wordt. Letterlijk, want uiteindelijk is er ook voor luchtgaten geen ruimte meer.

Ursula Meier heeft met ‘Home’ een schitterende parabel afgeleverd over de gevolgen van een veranderende (moderniserende) leefomgeving op de mens. Het is een aangrijpend maar bij vlagen ook dolkomisch drama geworden, waarin ijzersterk geacteerd wordt. Isabelle Huppert, die zeker geen vreemde is als het aankomt op sociaal afwijkende figuren (zie bijvoorbeeld ‘La Pianiste’ uit 2001), leeft zich helemaal uit in haar rol van de moeder, die steeds hysterischer wordt omdat ze maar niet wil toegeven aan de verandering. Ook Olivier Gourmet is een genot om naar te kijken. Heel subtiel laat hij de verandering zien van een rasoptimist naar een defaitist van de ergste orde. Hulde ook aan de jonge Kacey Mottet Klein die zeer geloofwaardig is als jong menneke dat de ernst van de situatie niet in kan zien, maar toch zeer goed aanvoelt dat er iets serieus mis gaat binnen het gezin.

Het verhaal is prachtig verfilmd (met dank aan cinematografe Agnès Godard, die onder andere ook het veelgeprezen ’35 Rhums’ (2008) in beeld heeft gebracht) en barst van de onvergetelijke scènes. ‘Home’ is tegelijkertijd ontroerend en beklemmend en biedt een hoop stof tot nadenken over de gevolgen van onze moderne samenleving. Meier heeft voordat ze aan ‘Home’ begon enkel korte films geregisseerd en heeft dus nog maar een beperkt publiek bereikt, maar als ze de stijl van deze film in volgende producties weet vast te houden, gaat ze een mooie toekomst tegemoet. Nu al wordt ze soms in één adem genoemd met Michael Haneke, en wie weet ‘Home’ heeft gezien, begrijpt waarom.

Wouter de Boer

Waardering: 4