Home Makeover (2010)

Regie: Kyle Balda, Samuel Tourneux | 4:24 minuten | animatie, korte film, familie, komedie | Originele stemmencast: Miranda Cosgrove, Elsie Fisher, Pierre Coffin, Dana Gaier

De Minions uit ‘Despicable Me’ (2010) en het vervolg (2013) behoren – net als de pinguïns van Madagascar – toch wel tot de leukste sidekicks die Hollywood het afgelopen decennium heeft geïntroduceerd. De gele mannetjes stelen elke scène waarin ze zitten en het is dan ook niet verwonderlijk dat ze binnen niet afzienbare tijd hun eigen speelfilm krijgen.

In ‘Home Makeover’ (2010), een korte animatiefilm die oorspronkelijk als extra op de blu-ray van ‘Despicable Me’ mee werd geleverd, zien we hoe zij Margot, Agnes en Edith helpen bij het kindvriendelijk maken van Gru’s huis, wanneer een maatschappelijk werker zijn komst telefonisch heeft aangekondigd. Omdat Gru niet thuis is en Margot bang is dat ze anders terug moeten naar het weeshuis, worden alle zeilen bijgezet om de gevaarlijke elementen in het huis van Felonius Gru te maskeren en het een kindvriendelijke uitstraling te geven.

De kracht van ‘Home Makeover’ is dat het om een enkele grap gaat, die echter genoeg mogelijkheden biedt om het verhaal uit te werken. Vanaf het moment dat Margot zich voordoet als Gru aan de telefoon (met een vrijwel feilloze imitatie) weet je dat er een punt komt in de film dat de maatschappelijk werker ook echt fysiek aanwezig zal zijn. Het is echter niet de climax, ook daarna houdt de pret nog even aan. Erg leuk filmpje, zeker aan te raden als je van de ‘Despicable Me’ film(s) hebt genoten.

‘Home Makeover’ verschijnt woensdag 23 oktober 2013 op DVD (Illumination Mini-Movie Collection).